יום שישי, 29 בינואר 2010

פוסט הכרזה


הכרזתו של הטבלט התקבלה ברגשות מעורבים. לצד אלו המצדדים באפל יש הטוענים כי המוצר מהפכני הרבה פחות מאלו שיצרו הציפיות. לצד סקירות ופרשנויות ישנו גם המידע הטכני אודות המכשיר וכעת גם הוא עומד למבחן. מאחר והמכשיר יחל דרכו אל שוק הצרכנים רק בסוף חודש מרץ פרטים אודות החומרה טרם נבחנו בקפידה. רכיב המפתחים לעומת זאת, כבר נבדק ונבחן
הכרזתו של הטבלט השבוע הביאה לסיומה ציפייה ארוכה בת מספר שנים אודות המכשיר המיתולוגי של אפל. כיאה למכשירים הזוכים לסיקור רב טרם הכרזתם, קשה היה למכשיר לעמוד בציפיות שליוו אותו בשנים האחרונות. התוצאה לפער שנוצר בין ים השמועות שהיוו קרקע פוריה להכרזתו של המכשיר אל מול הצגתו בפועל יצרה דיסוננס בקרב אלו שסיקרו אותו לאחר מכן.
בין ידיעות המציינות את הפלא הטכנולוגי החדש ניתן היה למצוא גם את אלו שציינו מדוע לא יקנו את המכשיר ושלל תכנים המייעצים לאפל כיצד ניתן לשנותו.

המכשיר החדש מהווה פריצת דרך אישית עבור אפל בשוק כמעט גוסס של מחשבי לוח. בניגוד לשוק הסלולארי בו אפל צריכה היתה להציג מהפכה של ממש בכדי להצליח ולהתברג בשוק חזק המובל בידי חברות דומיננטיות, כאן המצב שונה.
עבור כניסה אל שוק מחשבי הלוח לא נדרשה אפל להפגין מאמץ של ממש, בעיקר מאחר ואין כרגע אף חברה השולטת בתחום זה.

תקרית מקגרו היל
מקגרו היל הינה הוצאת ספרים אמריקאית מוכרת שעבדה במתכונות שונות עם אפל במשך שנים. יום לפני הכרזתו של הטבלט שיתף מנכ"ל החברה בפרטיו הטכנים של המוצר החדש בזמן ראיון שקיימה רשת Cnbc. חסיון בן מספר שנים שנשמר בקפידה על ידי אפל הוסר באחת על ידי מנכ"ל החברה שעות בודדות טרם עלייתו של ג'ובס על בימת מרכז האומנויות ירבא בואנה וחשיפתו של המוצר.
במהלך ההכרזה שתגיע מספר שעות לאחר קיומו של הראיון יציג ג'ובס את חברות הוצאת הספרים איתם משתפת פעולה אפל.
החברה הגדולה בתחום לא תופיע במפתיע ברשימה הקצרה המפרטת את חברות ההוצאה לאור. יש הטוענים שג'ובס החליט להסיר את מקגרו היל מהכרזתו של המוצר החדש זמן מועט לפני עלייתו לבמה מתוך מחאה על אמירתו של העומד בראשה.

כבוד לאמזון
כנסי אפל ידועים במידת מה של יוהרה בחלק הכרזות המוצרים של החברה. במהלך הכרזת הטבלט על ידי ג'ובס מנה האחרון את המרכיבים הקיימים ברקע להשקתו של המוצר החדש. מנכ"ל אפל נוהג לעשות זאת כצעד מקדים ועבור הגברת המתח לקראת הצגתם של מוצרים חדשים. לרוב חלק זה של ההכרזה טעון מידה רבה של יהירות בה אפל מסמנת את החסרונות של המוצרים המתחרים ומראה לאחר מכן כיצד המוצר החדש שלה מתעלה על כולם.
נימה קצת שונה הושמעה כלפי חברת אמזון ומכשיר הקינדל הפופולארי המשמש לקריאת ספרים דיגיטלים תוצרתה.
לכאורה, לג'ובס היו כל המרכיבים הנדרשים על מנת לפגוע באמזון המחזיקה במוצר מיושן במיוחד שלא זכה לשדרוגים רבים, אך זה, בחר דווקא לשבח אותה. ג'ובס ציין כי אמזון היוותה חלוצה בתחום ועל כך הערכתו לה. על אף שדבריו לבשו יותר גוון של הספד מאשר הערצה לשירותיה של אמזון בתחום הספרים הדיגיטליים, תחושת הפרגון לחברה המתחרה הרגיש זר לכנס שכזה אך טוב במידה שווה.

מידע עדכני אודות המפרט
כידוע, הIpad יושק בשתי גרסאות מקבילות. גרסת wifi וגרסה משולבת התומכת בהעברת מידע סלולארית. המרחק בין השקת שני המוצרים: חודש, כשהראשון שבינהם יושק כבר בסוף מרץ.
ההבדל הויזואלי בין שני המוצרים נעוץ בפס פלסטיק שחור הדומה לזה שאנו מכירים ממכשירי האייפוד טאצ'. מטרתו של זה היא לאפשר קליטה טובה יותר לרשת הסלולארית מעבר לכיסוי האלומיניום שמאפשר קליטה חלשה משמעותית.
מדוע אם כך אין צורך באותו פס עבור מכשירי הWifi?, ובכן, מסך המגע המעטר חלק רב מן המכשיר מספיק עבור קליטת wifi ועל כך גם מחשבי המקבוק עטופים בכיסוי אלומיניום שאינו פוגע בקליטה האלחוטית. באשר ליכולות הסלולאריות, אין כך הדבר.

2 תגובות:

  1. לאחר שאפל חוללה מהפכה בתחום המוסיקה והוידאו באמצעות האייפוֹד נראה לי שעיקר המשמעות של האייפֶד תהייה המהפכה בתחום הספרים.
    תאר לעצמך את הייתרון העצום לסטודנטים שיוכלו לשאת את כל ספרי הלימוד שלהם במכשיר ששוקל כ-600 גרם במקום עשרות קילוגרמים.
    מובן שמחיר הספרים האלקטרונים יהיה פחות מאלה המודפסים ובנוסף לכך "לכידת" משתמשים עתידיים של מק באוניברסיטאות היא חלום של כל יצרן מחשבים ו/או התקנים ניידים, כפי שסטיב ג'ובס הגדיר את אפל בהצגת האייפֶד.

    השבמחק
  2. אני קצת סקפטי לגבי הפרקטיות של המכשיר החדש לסטודנטים. מסכים שבמידה והוצאות ספרים יגבירו את שיתוף הפעולה עם אפל המכשיר יהווה פלטפורמה נוחה לקריאת ספרים, מצד שני, סטודנטים צריכים מכשיר שנוח לכתוב עליו, והטבלט לעומת מחשב נייד הוא מכשיר מאוד לא ידידותי לכתיבה. הוא בהחלט יומן טוב ומשודרג וקורא ספרים מצויין. אני עדיין חושב שהדגם הנוכחי שלו לא הביא את הבשורה ושכדאי להמתין ולחכות לדגמים הבאים.

    השבמחק