יום שישי, 22 בינואר 2010

הערכה: פלאש לא יגיע לאייפון

מחכים לפלאש לאייפון? אולי כדאי להשלים עם העובדה שרכיב התוכנה של אדובי פשוט לא יגיע לאייפון. אפל לא מעוניינת בו ומקדמת רכיב תוכנתי אחר כבר תקופה ארוכה. עם הצלחתו של מכשיר האייפון החליטה החברה לקבוע את הטון מול אדובי ולעמוד מולה. כמדיניות: אפל איננה מעוניינת בפלאש
עם השקתו של מכשיר האייפון רבים התרעמו על העובדה שהמכשיר אינו תומך ביכולות פלאש. אגודת הצרכנים הבריטית אף פסלה בעבר סרטון פרסומת של אפל שטען כי מכשיר האייפון מאפשר צפייה מושלמת באינטרנט בטענה שאינו תומך ברכיב הפלאש.
במשך חודשים ארוכים היו שהאשימו את אדובי בחוסר שיתוף פעולה עם אפל ואת אפל בהאשמות דומות, אלא שיש להכיר בסיבה האמיתית לחוסר התמיכה של מכשיר הסלולר של אפל בפלאש: היא פשוט לא מעוניינת בו.

מלחמת החומרה בין חברת אפל לאדובי ארוכה במיוחד. נכון שאפל תומכת בפלאש במגוון רחב של מכשירים מתוצרתה, אלא שהדבר אינו נובע מרצון, אלא מתוך הכרה בפופולאריות של רכיב הפלאש וחוסר היכולת להתעלם ממנו.

המקור למתיחות בין שתי החברות נובע מסיבה מעט פרדוקסלית. אפל לא מוכנה לתמוך בפורמט השייך לחברה אחת ומעדיפה לתמוך בפורמט אוניבסלי יותר דוגמאת הhtml5 אותו מקדמת. במשך שנים אפל זכתה לבידוד מצד התעשיה כאשר התעלמות ממערכת ההפעלה הפחות פופולארית שלה אל מול זו של מיקרוסופט יצרו חוסר תאימות של רכיבי תוכנה רבים בשוק.
אפל נלחמה במשך שנים בחוסר התאימות אל מחשביה ועודדה פיתוח מקוון ופתוח שיאפשר נגישות למחשבי המק בדיוק כמו למחשבי הפיסי. במובנים רבים, האידיאל הזה חשוב לא מעט לצרכנים. תאימות למגוון רחב יותר של מכשירים ושימוש בתקנים פתוחים או אוניברסלים מביאה לתחרות וליציבות אל מכשירים שונים ללא תלות בממשק שלהם.

מדוע הזכרתי את הסיבה כפרדוקסאלית? הבסיס עליו נלחמת לכאורה אפל הוא מאפיין דומיננטי שלה עצמה. אפל במובנים רבים יצרה מונופול ושוק סגור למוצריה. היא נלחמת לתקן אוניבסלי ולשוק פתוח רק כשהדבר נובע מאינטרס שלה. האייטיונז שמתממשק אך ורק עם מכשירי החברה, חנות האפסטור הפתוחה רק למכשיריה והמלחמה עקובת הדם בפייסטר שהעזה להקנות למחשבי הפיסי יכולת להפעיל את מערכת ההפעלה Osx הן רק דוגמאות מעטות למגמת החברה.

מלחמתה הנוכחית של אפל באדובי נועדה לכוון את התעשיה לפורמט פתוח, אחיד שאינו תלותי בחברה אחת בודדת. הפתרון הנוכחי נעוץ בHtml5 הצובר תאוצה כשהוא זוכה לרוח גבית מאפל ומחברות אחרות בתחום. במובנים רבים רכיב הפלאש אמנם הביא לאינטרנט יכולות חשובות ומרשימות אך הוא מסורבל וכבד במיוחד. התעקושתה של אפל בעניין זה לגיטימית אך היא נובעת מתוך אינטרס אישי ובטח לא מתוך אלטרואיזם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה