יום ראשון, 10 בינואר 2010

פרשנות טרום הכרזה


כנס ces האחרון חשף מספר פניני חוכמה נוספים מבית היוצר של מנכ"ל חברת מיקרוסופט: "אין שוק צרכני למחשבי הלוח" היתה העיקרית שבהם. מיקרוסופט השיקה בכנס האמור מחשב לוח פרי שיתוף פעולה עם חברת Hp שהוצג על ידי באלמר בסיקור שערך בערך דקה. אני נוטה להסכים איתו, אם מחשבי הלוח ידמו למכשיר אותו הציגה מיקרוסופט בכנס האחרון, באמת לא יהיה להם שוק צרכני
אלא שהמכשיר שהציגה מיקרוסופט בכנס לא מוביל כל חדשנות בתחום והוא גם רחוק מלהיות מכשיר מעוצב ואינטואיטיבי במיוחד. הציפייה להצגת מחשב לוח מבית מיקרוסופט היתה גדולה מההכרזה עצמה.
אחת החברות שחסרו בועידת ces האחרונה הינה זו מקופרטינו. יתכן והמתחרה המיתולוגית המשמעותית ביותר של חברת מיקרוסופט. העדרותה של אפל מן הכנס נבע רק באופן רשמי מטעמה של זו. בכנס הוצגו אינספור מוצרים המותאמים במיוחד לאייפון, לאייפוד טאצ' ולמחשבי המק. אפל הופיעה כמעט בכל מתחם במרחבי הכנס שננעל היום בלאס ואגס בלבוש אביזרים משלימים המיועדים למוצריה מטעם חברות אחרות.

נחזור למנכ"ל מיקרוסופט. לאחר הערכתו המושכלת של הנ"ל באשר לשוק הצרכני הקטן עבור מחשבי הלוח רואיין האחרון על ידי עיתונאית בעלת תעוזה. "כידוע לך, העולם כולו מצפה כעת למחשב לוח אותו עתידה להשיק חברת אפל. בהתייחס ליריעה הרחבה של השמועות אודות מהלך זה, אני מניחה כי אפל אכן עתידה להציג מכשיר שכזה בקרוב. למה לדעתך שאפל תשקיע זמן וכסף רב כל כך על מכשיר בעל שוק כה קטן לדעתך?" בתשובה לזו השיב באלמר: "את תצטרכי לשאול זאת את אפל".
התבטאותיו של מנכ"ל מיקרוסופט מייצגות במידת מה את ראייתה של החברה ולאן פנייה מועדות. בעבר טען כבר מנכ"ל החברה כי רשת האינטרנט מותאמת למחשבים ולא לטלפונים סלולריים וחזה כשלון חרוץ לאייפון. המציאות כאמור הוכיחה אחרת.

לא נכון יהיה להתייחס אל באלמר בראייה דיכוטומית שכזו. החברה למדה מהטעויות והיוהרה שהיוו את שורשי חלונות ויסטה ותיקנה את שגיאתה עם חלונות 7. באלמר בעל חזון המייחס חשיבות למעבר לאורח חיים מקוון ופועל רבות לקדם את מיקרוסופט אל עבר מטרה זו. ביחס לזאת, אין ספק שראייתו רחבה ונכונה.

הבעיה של מיקרוסופט כפי שכבר ציינתי בעבר הינה השיפור של הקיים וסגידתה לקיבעון. החברה לא נוטה להוביל לחדשנות באף תחום וכלואה בתוך גבולות התעשייה כשהיא מעניקה לאחרות את המושכות ומיישמת את תוצרתן אצלה.
אפל במובנים רבים מערערת על המוסכמות, מערערת על הקיבעון ומייצרת חדשנות. כך השכילה החברה לנפץ את הדרכים המוכרות ולהביא לעולם מכשירים שנתנו את הטון וסימנו את יעדי התעשיה.

חברות המחשוב מחכות לאפל
נראה כי לא רק עיני הצרכנים אל עבר הצהרת החברה הצפויה להתקיים במהלך סוף החודש בדבר מחשב הלוח העתידי של החברה.
חברות המחשוב והאלקטרוניקה כמו גם מערכות התקשורת ובעלי התכנים מחכים אף הם לכנס אפל הקרוב.
רבים מהם מעוניינים לייצר מחשבי לוח או להתאים את תכניהם אל מחשבי הלוח אך זקוקים לחברה שתיתן את הטון ותכתיב את הדרך. מחשבי הלוח כבר זכו לתחילת דרכם בתחילת שנות ה2000 על בסיס מחשבים ניידים בעלי תצוגת מגע שהותאמה ברובה לסייטלוס. הם זכו לכשלון חרוץ. יש לזכור שגם מסכי מגע היו כאן הרבה לפני בואו של האייפון.
החוכמה אם כן היא לדעת לשלב טכנולוגיה עם ממשק ולארוז אותם בתוך מוצר שיוביל מהפכה באופן בו נוכל להשתמש בו. אפל צריכה למצוא את הדרך לייצר שוק שאינו קיים כעת. לייצר מכשירים שיובילו אנשים בעלי מכשיר סלולארי מתוחכם ומחשב נייד עם יכולות אינטרנט להרגיש שהם אכן זקוקים למכשיר נוסף. לא מדובר בעבודה פשוטה.

בחלק מנאום שנשא סטיב ג'ובס עם הכרזתו של האייפון טען האחרון: "פעם בכמה זמן מגיע מכשיר מהפכני ומשנה את הכל, אתה בר מזל אם במהלך חייך תוביל רק לאחד מאלו, אפל הייתה ברת מזל להציג כמה שכאלו". מעניין אם אפל תהיה שוב ברת מזל ותפתח כך את העשור החדש.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה