יום חמישי, 28 בינואר 2010

הטבלט הופך למציאות


ציפייה בת כשמונה שנים מלווה את מכשיר הטבלט אותו הציגה אפל במהלך הכנס שקיימה בסן פרנסיסקו. נראה כי לראשונה הבאזז התקשורתי אותו ניסתה החברה ליצור נמצא בעוכריה. המכשיר שהוצג לא הביא כל חדשנות, נפחי האחסון מגוחכים ורכיבים חיונים ובסיסים נעדרים.
יתכן וההמתנה הארוכה למכשיר הלוח של אפל הביא למצב כמעט בלתי אפשרי עבורה. הציפייה הרבה שהפכה את המכשיר המיתולוגי לכמעט מושיע החזירה את מרבית הנוכחים בכנס של אפל חזרה למציאות. נראה היה כי בכל אורכו של הכנס המתינו הנוכחים לפרט הנוסף, זה שיציין את פריצת הדרך של המכשיר או החדשנות הכל כך נדרשת, רכיב זה נעדר.

אייפוד טאצ' מוגדל
במה למעשה שונה מכשיר הטבלט מהאייפוד טאצ' מלבד גודלו? אפל יישמה את הטכנולוגיה הקיימת והממשקים אותם יצרה בעבר והלבישה אותם על אייפוד טאצ' רחב מימדים.
במהלך הכנס טען ג'ובס כי אפל מנסה לייצר מכשיר נישה שיעמוד בין הסמארטפונים למחשבים הניידים. לטענה כי הנטבוקים מהווים מכשיר נישה שכזה הסביר ג'ובס כי הם אינם טובים באף אחת מהקטגוריות. אלא שמחשב הלוח של אפל אינו קטן דיו להכנס לכיס ואינו נוח עבור הקלדה בניגוד, אגב, לנטבוקים, אז למה הוא למעשה טוב יותר מנטבוק?

נטול חדשנות
המכשיר שהציגה אפל אינו נושא בחובו כל חדשנות. הממשק, מרבית החומרה ואף העיצוב מוכרים לנו ממוצרים קודמים שהציגה החברה. החוסר במצלמה, הנפחים המגוחכים והמסגרת הרחבה מידי למסך המכשיר מעלה את התהייה כי יתכן ואפל הקדימה בהכרזתו.
בניגוד למכשיר האייפון שהקדים את התעשייה במספר שנים המכשיר אותו הציגה אפל מקדים את התעשייה במקרה הטוב במספר חודשים. המכשיר לא מערים קושי רב על מתחרותיה להעמיד מוצרים טובים במידה שווה או גבוהה מזו שהציגה.
בהתחשב בעובדה שהמכשיר לא ישמש כנגן מוזיקה בשל גודלו וישמש יותר כנגן וידאו הנפחים אותם הציגה החברה עבור המכשיר מעלים גיחוך. נפח בן 16 ג'יגה הוא מודל מיותר וסביר כי החברה תשכיל במהירות להורידו מהמדפים בהקדם.

אסטרטגיה משונה
בזמן שAt&t מתקשה לעמוד בנפחי התעבורה של האייפון ממשיכה אפל את שיתוף הפעולה עם החברה ואף מציעה מודל שיווקי המותאם לנפח תעבורה בלתי מוגבל במחיר נמוך. האם הפעם חברת הסלולר השנואה בארה"ב נערכה כהלכה לקליטתו של המכשיר? ספק גדול.
במהלך הכנס הרבו בכירי החברה ובינהם ג'ובס להשוות את מכשיר הטבלט החדש אל מכשיר האייפון כשהם מורידים מערכו של האחרון.
ההקבלה למכשיר הפופולארי ביותר של החברה יחד עם הביקורת כלפיו הרגישה מעט משונה. האם אפל למעשה מקניטה את אחד ממכשיריה הבולטים לטובת קידומו של המכשיר התורן? האם יש הגיון בדבר?

וגם קצת מחמאות
מחשב הלוח של אפל מעוצב באופן מרשים. הוא דקיק ובעל סוללה המעניקה לו עד 10 שעות פעולה, נתון משמעותי במיוחד עבור המסך והעובי המעטרים אותו. הממשק הייחודי למכשיר אינטואיטיבי במיוחד ונראה כי אפל השקיעה זמן מחשבה לא מועט בפיתוחו. חנות המוזיקה והאפליקציות של אפל מובילים את השוק כשהם מאגדים בתוכם כמות עצומה של תכנים דיגיטליים. בשלב זה אין מתחרה ראוי לאייטונז ואפסטור. חנות הספרים של אפל אמנם בראשית דרכה אך אין ספק שחברות רבות יצטרפו בהמשך ויהפכו גם את זו לפופולארית במיוחד.

הטבלט שהציגה אפל הוא מחשב הלוח הטוב ביותר המוצע כעת ומחירו נמוך באופן יחסי ותואם את יכולותיו והחומרה אותה מציע. אין ספק שנגני הספרים האלקטרונים דוגמת הקינדל של אמזון מחווירים אל מול המכשיר החדש ומסיימים היום את דרכם.

מצד שני, המכשיר שהציגה היום אפל לא מהווה פריצת דרך ואינו יוצר פער משמעותי בשוק. מתחרים ראויים למכשיר יצוצו במהרה בעיקר משום שאפל לא יצרה רף גבוהה במיוחד בהשקתו של זה.
מצער כי שנים ארוכות של פיתוח הובילו להכרזה פזיזה של אב טיפוס אל השוק. אין לי ספק שדגמיו הבאים של מחשב הלוח של אפל יהיו מרשימים במיוחד. הדגם הנוכחי, מאכזב.

2 תגובות: