יום שישי, 2 באוקטובר 2009

הצד האפל של היבואנית - IDigital מושכת אש


בימים האחרונים נסדק משהו בחיבה הגדולה של קהילת המק בישראל כלפי היבואנית החדשה של אפל. לפעמים מספיק בלקוח אחד שאיננו מרוצה כדי להוביל אחריו גל אחד גדול
זה היה כנראה עניין של זמן עד שגלי האהדה הרבים כלפי יבואנית מוצרי אפל בישראל, חברת איידיגיטל יזכו גם לגוונים אפורים.

בדיוק לפני כשנתיים פינתה חברת ידע שהיוותה היבואנית הרשמית של מוצרי אפל בישראל במשך שנים ארוכות את מקומה לחברת איידיגיטל. חברת ידע שייבאה את מוצרי אפל לישראל במשך שנים נחשבה, אם להשתמש באחד ממינוחי ג'ובס: "לשק של בעיות". מהמחירים המופקעים ועד השירות הגרוע ידע מחשבים יצרה לעצמה מוניטין רע, אפילו רע מאוד. למעשה, ידע איבדה את מותג אפל בישראל ברגע המכונן של החברה, מספר חודשים מעטים לאחר הצגת האייפון ויחד עם הפופלאריות ההולכת וגואה למוצרי התפוח. אפל החלה באותה העת מפנה משמעותי שהפך אותה למתחרה משמעותית בשוק הסלולר בעולם וזכתה למכירות עולות וגוברות בתקופה של משבר כלכלי עולמי.

חברת איידיגיטל נכנסה לנעלים קטנטנות, לא היה צורך להתאמץ במיוחד בכדי לזכות לאהדה בקרב קהילת המק לאחר יבואנית כושלת כמו החברה שהחליפה. מספר צעדים חכמים יצרו מעיין מיתוג מחודש של היבואנית הישראלית הנכנסת. פתיחת חנות קונספט אחת ולאחריה אחת נוספת היוו התחלה טובה במיוחד, ירידת מחירים ומבצעים אטרקטיבים היו המשך מצויין וגם אחד התחומים שזכו לביקורת רבה במיוחד כנגד ידע: התמיכה בעברית, זכתה ליחס מהיר מצד היבואנית החדשה.
במובנים רבים אין ספק שחברת איידיגיטל שינתה לטובה את הצריכה והתמיכה במוצרי אפל בישראל, אלא שלאחרונה נשמעים גם קולות אחרים.

בימים האחרונים עולים גלים פחות חיובים כלפי היבואנית החדשה והם מתחילים באדם אחד שהחליט לעשות מעשה ולתקוף את הנקודות הפחות חיוביות שמייצגות את חברת איידיגיטל. שתי נקודות עיקריות: מחירי המק בישראל והתמיכה במכשירים מחו"ל.

מחירי המק בישראל: על אף ההורדה שהביאה איתה חברת איידיגיטל לעומת קודמתה עדיין נותרו מחירי המק בישראל גבוהים בהרבה מאלו המקובלים במרבית מדינות העולם ובעיקר ביחס לארה"ב. לשם השוואה: איימק 20 אינץ' יעלה בישראל 6999 ש"ח ובארה"ב דגם זהה ימכר במחיר הקרוב יותר ל4600 ש"ח. מק מיני בגרסה הבסיסית יעלה בארץ 3999 ש"ח ובארה"ב 2300 בקרוב. (המחירים מחושבים לפי אתר אפל העולמי ושער הדולר היציג).
מחירי מוצר אפל בישראל גבוהים באופן משמעותי, דבר הגורם לחלק ניכר מהצרכנים להעדיף ולרכוש את מוצרי החברה בחו"ל.

שירות למוצרים שנקנו בחו"ל: חברת איידיגיטל מעניקה שירות שונה בתכלית לצרכנים שרכשו מוצרים באמצעותה לאלו שבחרו לקנות את מוצרי אפל בחו"ל. אם נתייחס לפיסקה הקודמת, רכישת מוצרי אפל בחו"ל נובעת מלכתחילה מאקט המאפיין את היבואנית והוא תמחור גבוהה במיוחד של מוצרי אפל בישראל. אלו שבוחרים לקנות את המוצרים המיובאים לארץ מחו"ל נענשים בין היתר בזמן המתנה מוגזם במיוחד.

אחד מחטאי חברת ידע כיבואנית מוצרי אפל בישראל היתה משבר זהות. לאורך כל תקופת פעילותה פעלה כמרכז מכירות של מוצרי אפל בישראל ולא כיבואנית. חלק מהתפקידים המרכזיים והבסיסים של יבואנית מעצם הגדרתה ככזו היא להעניק תמיכה ושירותים למוצרי החברה אותה מייבאת. קשר אל מקום קנייתם של המוצרים צריך לתפוס מקום שולי. בהרבה מובנים היבואנית מהווה את השגרירות של החברות אותם היא מייבאת וככזו צריכה להעניק בית לכל אלו המחזיקים במוצרי המקור.

(קישורים: בלוג המחאה נגד יבואנית איידיגיטל, עצומה בנושא)

4 תגובות:

  1. תראה אני יודע שזו לא התגובה הכי פופולרית אבל
    אין בכלל ספק שמכירי המקים הארץ יקרים פי כמה ממחירי המקים בעולם אבל
    בתור אחד שקנה את המק שלו בחול אני די מבין למה המחיר הוא גבוהה ואין לי שום בעיה עם זה
    לצורך ההשוואה
    פעם נכנסת לחנות בארצות הברית לקנות tv בארצות הברית מסך שטוח דקה בלי הרבה משחקים הייתה יוצא עם נזק מקסימום של 1500 עד 2000 שקל ל tv סבירה+
    פה בארץ לא תצא עם פחות מ 4500 שח לאותו מוצר
    המחירים בארצות הברית פשוט יותר זולים מה גם שבקטע של אפל אי דיגיטל משלמת לדעתי על המקלדת בעברית מיסים שהם גבוהים ממש במדינה
    ועוד רווחים לעצמה כי היא צד שני בכל הסיפור הזה
    אגב החישוב שלכם הוא לא נכון צריך בכל מקרה להוסיף למחירים של האתר של אפל מיסים מה שלא עשיתם פה...

    השבמחק
  2. אין ספק שמחירי מוצרי אפל בישראל יהיו גבוהים בהכרח מאלה הקיימים בארה"ב. חברת איידיגיטל נדרשת לשלם הן בעבור מיסים והן בעבור ייבוא המוצרים לארץ כמו גם לגזור רווח הגיוני עבור עצמה. אך אם תבדוק מגוון רחב של מוצרים אחרים המיובאים מחו"ל תגלה שהפער בין המדינה ממנה מייבאים לבין ישראל לעיתים קרובות קטן משמעותית. ההבנה שאיידיגיטל אינה יכולה להניח תג מחיר זהה לזה הקיים בארה"ב ברור ומקובל, אך יש הרבה מקום לשינוי המצב הקיים בו לעיתים ההבדל קרוב ל100% דבר שמעודד אנשים לרכוש את מוצרי אפל בחו"ל ולא בישראל.

    השבמחק
  3. נכון-חברת אי-דיגיטל משלמת מיסים ומכס ורוצה גם להרוויח. אבל אם אני היום קונה מקבוק-פרו 15 ורוצה את החלקים הכי מהירים כי זה תחליף לשולחני(סתם לדוגמא).... יותר מ26 אלף ש"ח! בארה"ב כזה יעלה לי 4.249 אלף דולר שזה כ16 אלף שקל! זה פשוט לא ריאליסטי.

    גם אם יפסידו רווח במחיר של מוצר בודד, הוזלה תביא יותר לקוחות ותכסה את כל ההוצאות ויותר. כסף הוא הסיבה היחידה שאני עדיין בPC. ואני בטוח שיש עוד כמוני.

    השבמחק
  4. בהחלט מחירים מאוד גבוהיים ,עדיף לא לקנות בינתיים עד שהמחירים יהיו סבירים

    השבמחק