יום שני, 3 בינואר 2011

שובר שיוויון - אפל מובילה על פורצי האייפון

משהו רע עובר על קהילת פורצי האייפון. לראשונה מאז הושק המכשיר ב-2007 מתקשה קהילת מפתחי הפריצות להתמודד מול ההגנות שמציבה אפל. חלק מהמכשירים נעולים כבר חודשים, איכות הפריצות ירודה, וזמן ההמתנה ארוך במיוחד. על המשבר שרק יחמיר במהלך השנה הקרובה
ארבעה חודשים מחכים בעלי מכשיר האייפון 4 לפריצת Unlock עבור מכשירם הנעול לסים, שבועות ארוכים תקועים בעלי האייפון 3GS עם פריצה קשורה המחייבת ביצוע חוזר ונשנה של תהליך הפריצה לאחר כל הדלקה מחודשת של המכשיר. ההבטחות לשחרור גרסה בלתי מקושרת סמוך לחג המולד התבדו, הבטחות מוקדמות יותר להצגת גרסת Unlock למכשירי האייפון 4 מיד לאחר שחרור גרסת 4.2 על ידי אפל התבדו אף הן ומעל לכל מרחפת גרסה 4.3 שנכון לכעת לפחות בכל הקשור להתמודדות מול פריצת המכשיר, לא צריכה להאיץ באפל כלל.

אפל מובילה במערכה
דרך פשוטה המאפשרת להתבונן במצבם העגום של פורצי מכשיר האייפון היא להביט בפריצות שהשיקו המפתחים בשנה האחרונה. רף היצירתיות הגבוה ועם זאת זמן ההמתנה הארוך עד הבשלתן של הפריצות מלמד כי לראשונה מאז השיקה אפל את מכשיר האייפון מתקשה קהילת הפורצים להתמודד עם ההגנות שמצליחה קופרטינו לייצר.

גרסאות המודם האחרונות שהשיקה אפל לפני מספר חודשים נותרו עמידות, UltraSn0w לא מתמודדת כבר ארבעה חודשים עם גרסת המודם של מכשיר האייפון ה-4 ובאשר ליתר המכשירים קיים פתרון שמחייב את עדכון המודם לגרסה אחרת, מהלך מסוכן שלא מומלץ בלשון המעטה לביצוע בשלב הנוכחי.

מדוע קשה יותר לפרוץ?
שתי סיבות מרכזיות שינו את תמונת המצב במהלך השנה האחרונה והצליחו להעניק לאפל יתרון על פני פריצות iOS. הראשונה שבהן מתמקדת בצוות הפיתוח שהצליח לייצר הגנה יעילה וטובה יותר לצד השקת עדכונים תכופה יותר שהופכת את תהליך הפריצה לקשה הרבה יותר.

אלא שסיבה חשובה מזו נובעת מתהליך טבעי שנוצר במהלך השנים האחרונות. בזמן שקהילת המפתחים צריכה היתה להתמודד ב-2007 עם מכשיר אחד בלבד ולרכז את מירב מאמציה בפיתוח פריצה עבורו, זוכה כעת אותה קהילת פורצים להתמודד עם ארבעה דגמים שונים של מכשיר האייפון שכל אחד מהם עושה שימוש בגרסת מודם שונה, בתצורה שונה ובהגנות שונות, וזאת בלי להתייחס כלל למכשירי האייפוד טאצ', האייפד וה-Apple TV, כולם מריצים את אותה מערכת ההפעלה וכל אחד מהם דורש התעסקות שונה ברמת הפריצה.

חשוב גם לזכור כי מכשירים פרוצים מאפשרים התקנת אפליקציות פרוצות ואלו פוגעות ישירות ברווחיה של אפל. פיראטיות מחבלת ברווחים הנגזרים מהורדת אפליקציות ומדובר בשוק שמעניק לאפל רווחים נאים במיוחד, דבר שעשוי להשפיע על אפל להקצות משאבים גדולים יותר על מנת להתמודד מול פריצת המכשיר.

שנת 2011 עשויה רק להעצים את הפער שיצרה אפל מול קהילת פורצי iOS ולהפוך את מכשירי האייפון הנעולים לאטרקטיביים הרבה פחות לרכישה.

2 תגובות:

  1. נכון ולא נכון, לכאורה.

    בנוגע לפירצת המודם:
    פריצה למודם של האייפון 4 התגלה כבר לפני שבועות רבים על ידי המצרי ההוא. הם לא רוצים לבזבז אותה ככה סתם ומחכים אולי ל 4.3.

    בנוגע לפריצת המערכת:
    גם לא מדיוק כל כך. אם הם היו רוצים הם יכלו כבר מחר לממש את הפירצה SHAtter וזהו. אבל הם לא צריכים.
    הפירצה הקיימת היא פירצה ברמת הבוט, וכל מה שהם מחכים זה לקומקס שיעשה את הקסם הקבוע שלו עם פאץ' לפריצה קבועה. זה הכל.

    השבמחק
  2. בנוגע לפריצת המודם:

    לפני למעלה משלושה חודשים פירסמה קבוצת ה-DevTeam שפורץ ה-BB שריף האשים (אכן מצרי) איתר חור אבטחה וכי הם מחכים לעדכון גרסה 4.2 על ידי אפל כדי לשחרר אותה. בפועל, עברו מספר שבועות מאז שוחררה 4.2 ופריצה לא שוחררה. הטיעון שכעת הם מחכים ל-4.3 נשמע לי מעבר למופרך, משהו לא הסתדר שם, אין טעם לחכות לגרסה שנמצאת עוד בפיתוח ואפל אפילו לא פירסמה עדיין מועד השקה עבורה.

    בנוגע לפריצת מערכת ההפעלה:

    SHAtter הודלפה, אין שום טעם לשמור אותה ליום הדין, אפל תחסום אותה בהזדמנות ראשונה בכל מקרה. "הקסם" של קומקס אינו הליך קבוע שחייב להתקיים, הוא צריך לאתר דרך לבצע את זה ונכון לכרגע, בפועל, כל אחד מתאריכי היעד שפורסמו לא הובילו לשחרור של גרסה בלתי מקושרת.

    השבמחק