יום ראשון, 11 באפריל 2010

הצד הנסתר של מערכת ההפעלה 4.0



באירוע שקיימה אפל שבוע שעבר בחרה החברה להדגיש מספר שינויים מהותיים הקשורים למערכת ההפעלה החדשה לאייפון. מספר ימים לאחר מכן התגלו שינויים נוספים, אלו שאפל העדיפה לא לדבר עליהם על במת הכנס בקופרטינו
כנס ההכרזה של אפל שבוע שעבר חשף מספר עדכונים מהותיים שביקשה החברה להציג. השקת גרסת המפתחים של מערכת ההפעלה מלמדת על שדרוגים רבים נוספים שהטמיעה החברה ושבחרה שלא להזכירם במהלך הכנס.

אדובי מחוץ לגדר
מערכת היחסים בין אדובי לאפל כבר הצליחה להוכיח בעבר שתמיד ניתן לרדת נמוך יותר. אדובי שעמלה בחודשים האחרונים על סביבת פיתוח ייחודית לאפליקציות האייפון הצליחה לעורר את זעמה של קופרטינו שמלבד החרמת רכיב הפלאש, לא מעוניינת לחלוק ברווחים השייכים לה עם חברה שהותירה מחוץ לגדר. שינוי קל בתנאי ההסכם עם המפתחים מגלה סעיף בודד ובעייתי עבור אדובי, אך גם בעבור חברות תוכנה אחרות. אפל לא תתיר למפתחים לעשות שימוש בשפות תכנות שאינן ביקרה. ו-cs5 של אדובי, בהחלט לא ביקרה.

בכך מצליחה אפל להוציא את אדובי משלוותה ומה שהתנהל עד עתה על גבול הדיפלומטיות הכעוסה חוצה את הכף. בפוסט שפורסם אמש בבלוג הרשמי של אדובי תוקפת החברה את אפל ומסיימת בקללה עסיסית. כזו שלחלוטין לא הולמת את ההתנהלות העסקית המקובלת בין חברות. אדובי ממהרת להשמיט קטעים מהבלוג ולציין כי הדברים שנאמרו אינם מייצגים את החברה אלא את האדם הפרטי שכתב אותם (שבמקרה גם נמנה על אחד מעובדיה הבכירים). היא גם לא ממהרת להשמיט את דברי הביקורת הקשים וגם לא את הקללה איתה חותם מחבר הפוסט את דבריו.

בחירתה של אפל לנתק את מערכת היחסים עם אדובי ואף לתייג אותה כמתחרה או אוייבת, יכולים היו לזכות ללגטימציה כלשהי לאור העובדה שאדובי קידמה במשך שנים פורמט סגור על פני פתוח. אלא שהמהלך האחרון של אפל הופך אותה לדמות רעה לא פחות. יש הבדל מהותי בין הקמת גדר סביב חנות אפליקציות לבין הטלת מרות על דרך פיתוחן. אפל מנצלת את הפופולאריות שלה על מנת להכתיב את הטון ביחס להיבטים שונים הקשורים לרשת ולדרך בה אנו צורכים אותה. במובנים של מוסר, הגבול נחצה כאן לחלוטין.

השמטת שיטת דירוג האפליקציות
קושחת 2.2 לאייפון הובילה עימה שיטת דירוג משונה לאפליקציות. הרעיון שבבסיסו החלה אפל עם שיטת הדירוג נבע מכך שקודם לכן יכלו משתמשים להעניק דירוג לאפליקציות שלא השתמשו בהן. על מנת למנוע מצב אבסורדי שכזה, יצרה אפל מצב אבסורדי לא פחות. בעת מחיקתה של אפליקצייה נתבקשו המשתמשים להעניק לה דירוג. אלא שההגיון הבריא, כמו המציאות, מלמדים שאנשים מוחקים אפליקציות מהן הם אינם מרוצים. (אחרת מדוע למחוק אותן?) שיטת הדירוג הובילה לניקוד נמוך ולא מייצג עבור האפליקציות ומערכת ההפעלה החדשה מביאה לכך קץ.

חיפוש גוגל ללא גוגל
בניגוד לתחזיות כי אפל צפויה להטמיע את מנוע החיפוש בינג במקום זה של גוגל בדפדפן ספארי, בחרה אפל להותיר את גוגל כמנוע החיפוש הקבוע.
אף על פי כן, החליטה החברה להשמיט את שמה של גוגל מלחצן החיפוש. מהלך שסביר ולא היה זוכה לתשומת לב יתרה אלולא המתיחות הגדולה אליה נקלעו שתי החברות במהלך החודשים האחרונים.

מערכת ההפעלה החדשה כוללת גם רמזים ביחס לדגם האייפון הבא. פלאש (החומרתי הפעם) ושיחות וידאו (המעידות ככל הנראה על מצלמה קדמית) אשר נמצאו בקוד התוכנה.

4 תגובות:

  1. אם קראת את המאמר של John Gruber (http://daringfireball.net/2010/04/why_apple_changed_section_331) הייתה מגלה פן נוסף.

    במקום להכנס להסברים הנה הדוגמא שהוא מביא בסוף המאמר. הורדת את אפליקציית Kindle לאייפון? איך היא? נחמדה, נכון? נראית כמו אפילקציה ראויה לשמה. ואפילו מתחרה בכבוד עם ה iBook של אפל.
    הורדת את תוכנת Kindle למק שלך? איך היא? איך היא נראית? הכלאה בין תוכנה משנות התשעים וביצועים של מכונת תפירה. למה?
    כי התוכנה של אמזון לאייפון נוצרה באמצעות CocoaTouch והכלים של אפל. ואילו התוכנה למק נוצרה בכלים כמו סביבת הפיתוח שאדובי רוצה לתת למפתחים (Cross-Platform). וזה בגדול ההבדל. אם אתה רוצה לשמור על האיכות של התוכנות ולנצל את הייחודיות והחדשות של הפלטפורמה שלך, אתה צריך לעבוד עם הכלים שלך. ובמילים של ג'ובס: ’ve been there before, and intermediate layers between the platform and the developer ultimately produces sub-standard apps and hinders the progress of the platform.
    "

    השבמחק
  2. קראתי את המאמר של ג'ון גרובר. קשה להתעלם ממנו כשמתעסקים בנושא הזה בימים האלו.

    יתכן וניתן ליצור אפליקציות מעוצבות ומרשימות יותר באמצעות סביבת הפיתוח של אפל. אלא שהבחירה באיזו סביבת פיתוח אני אבנה את האפליקציה שלי - שמורה לי. ועל זה הויכוח.

    השבמחק
  3. קודם כל, זכותה של אפל כחברה שמייצרת מוצר להכתיב למפתחים שרוצים לכתוב אפליקציות איך לפתח אותן. זה מפני שאפל שולטים באפסטור. בדיוק כמו למיקרוסופט עם מפתחי משחקים ל-XBOX, ונינטנדו עם מפתחים ל-Wii. לא ברור לי למה מתנפלים על אפל ולא על חברות אחרות. האפסטור הוא לא מפעל ממשלתי אלא אמור לתמוך במטרות העיסקיות של אפל. מפתח שזה לא נראה לו יכול בהחלט לעבור למגרש משחקים אחר (אבל רובם לא יעברו כי פה הכסף; הוכח בסקרים שמשתמשי האפסטור מוכנים לשלם עבור אפליקצייות הרבה יותר ממשתמשי חנות אנדרויד).

    דבר שני, הפוסט אליו הפנית איננו בלוג רישמי של אדובי אלא בלוג פרטי של מפתח בכיר באדובי. הוא מציין זאת גם בפתיחת הבלוג (DISCLAIMER בצד ימין של הדף)
    This is my personal blog. The opinions expressed here do not necessarily reflect those of my employer.
    אף חברה אמריקאית לא היתה מאפשרת לרדת לרמה כזו בפרסום רישמי שלה.

    השבמחק
  4. דבר ראשון, העובדה שזו זכותה של אפל להכתיב למפתחים איך לפתח אותן, היא בעייתית אבל נכונה. לפני כמה ימים היא הוכיחה שהיא אכן מסוגלת לעשות זאת.

    אין כאן עניין של אסור או מותר, יש כאן עניין עקרוני של אידיאולוגיה שמונעת חופש יצירה, וזה בעיני רבים, בעייתי.
    אפל סופגת כרגע את האש בדיוק מאותה סיבה שהיא ספגה את הפרחים שבוע שעבר עם השקת האייפד, היא זוכה לכיסוי תקשורתי גבוהה בשנים האחרונות, יש לכך יתרונות וחסרונות.

    במשך שנים היתה זו מיקרוסופט שהכתיבה למשתמשים שדפדפן אקספלורר הוא ברירת המחדל, גם זו היתה בחירה חופשית שלה. לא טוב לך -> תעבור ללינקוס או Osx, אל תשתמש בחלונות. בפועל אנשים השתמשו בחלונות כי היא הפלטפורמה השלטת בתחום.

    לגבי הפוסט של המפתח מאדובי.
    הבלוג הוא אכן אישי, הדברים אכן אינם ייצוגים ונאמרו על ידי אדם פרטי. אך הבלוג נתמך על ידי אדובי. ניתן למצוא אינספור קישורים מאתרי החברה השונים אליו. הלוגו של החברה מעטר את הבלוג וזה לא מקרי.
    זו דרך עקיפה לשמור על פורמליות ולא לטעון משהו בטון בו מנוסח הבלוג, אך לאותת בעקיפין שאנחנו תומכים ומקבלים את דבריו של המפתח במדיניות שבה בחרה אדובי לקחת חלק.

    השבמחק