יום שלישי, 27 באפריל 2010

האייפון המודלף ושאלת העיצוב

אב הטיפוס שהודלף שבוע שעבר על ידי גיזמודו תואם ברמת החומרה את המוכר לנו מאפל. באשר לעיצוב קיימת מחלוקת. יתכן ואאלץ לאכול את הכובע עם ההכרזה, אך לדעתי האייפון שתציג אפל יהיה שונה מזה שנחשף על ידי גיזמודו
חשיפת תמונות אב הטיפוס של מכשיר האייפון באתר Engadget לראשונה לא גרמו למבטיי להתעכב עליהן. חודשיים לפני הכרזה צפויה של אייפון חדש, נראה היה הדבר כפתיח גרוע לאינספור תמונות מטושטשות יותר או פחות שעוד יציפו את הרשת במהלך השבועות הקרובים. תהייה אומנם היתה שם, התמונות היו ברורות מידי והציגו את המכשיר מזוויות שונות, אלא שהעדפתי להמתין מעט עד שיופרכו אלו לאחר שיעברו בדיקה דקדקנית של גרפיקאים או אנשי חומרה.

ההפרכה המיוחלת התחלפה באישרור סופי וזועם מקופרטינו שדרשה את המכשיר האבוד שנעלם ממעבדות החברה. התמונות זכו לגושפנקא מצד המפתחים והובילו אל שאלות מטרידות במיוחד אודות פריצת מעטה החיסיון הקפדני של אפל.

פירוק המכשיר וחשיפת החומרה לא הותירו מקום של ספק כי אכן מדובר במכשיר שעזב את מעבדותיה של אפל. על אף שספקות באשר לאמיתותו של המכשיר כבר לא התקיימו, ארכיטקטורת החומרה והשימוש ברכיבים הנתונים העידו על עבודה שניתן לייחס בקלות לאפל. לא כך באשר לעיצוב המכשיר.

עיצוב אחר
השילוב של טכנולוגיה ועיצוב אינו מובן מאליו. במשך שנים תעשיית המחשוב והטכנולוגיה שמו את הדגש על חומרה והזניחו את הפן העיצובי. היתה זו אפל שחרטה על דגלה את חשיבות עיצוב המוצרים הטכנולוגים מתוצרתה. מפרקטיות והפגנת יכולות חומרתיות נטו, עברו בהדרגה חברות רבות בתעשיה להשקיע גם בעיצוב ממשק המכשיר והעטיפה החיצונית. אפל ללא ספק הצליחה להפתיע מחדש כשהיא מרעננת מידי כמה שנים את ליין המוצרים שלה ומפגינה עיצוב מוקפד לצד שימוש בחומרי גלם איכותיים.

טרילוגיית התפוח
ספרות רחבה ומגוונת ניתן למצוא באשר לעיצוב מוצריה של אפל. כמו כל מרכיב תרבותי, גם כאן ישנה דינאמיות ושינוי לאורך השנים. ניתן לבחון מוצרים ראשוניים של אפל למול אלו שהוצגו בשנים האחרונות ולמצוא הבדל ניכר.

אף על פי כן, בשנים האחרונות ניתן להבחין בשלושה מרכיבים דומיננטים בעיצובים המאפיינים את החברה: מינמליזם, הופעה רלוונטית ושימוש מועט בשילובי צבעים.

מינמליזם: מוצריה של אפל מנסים להקנות מראה של יחידה אחת המסווה את הרכיבים השונים המרכיבים אותה. דוגמא טובה לכך ניתן לראות בטכניקת היוניבאדי (UniBody) המרכיבה את המחשבים הניידים של אפל. מה שהחל בפיתוח המקבוק אייר גלש בהדרגה לליין הניידים המתקדמים של החברה. אפל משתדלת להשתמש במינימום רכיבים על מנת ליצור את המוצר המושלם. מעטפת המכשיר מוצגת כמרכיב אחיד ככל הניתן.

הופעה רלוונטית: אפל מנסה ליצור דינאמיות בעיצוב המכשירים המפותחים על ידה. כשהציג ג'ובס את האייפון לראשונה הסביר כי אחת הבעיות העיקריות שיש לאפל עם הסמארטפונים הקיימים בשוק היא העובדה שהם מכילים מקלדת פיזית קבועה שנמצאת שם תמיד, גם כשלא זקוקים לה. מסך המגע פתר את הבעיה עם מקלדת דינאמית, כזו המופיעה רק כשממש צריכים אותה ומתאימה את עצמה למסך הרלוונטי בו אנו נמצאים.

דוגמא נוספת לאותו מוטיב ניתן למצוא גם בתאורת החיווי של ניידי החברה. אלו מכם המחזיקים את אחד ממחשבי המקבוק פרו יזהו נורת חיווי בלתי נראת המופיעה רק כאשר סוגרים את המסך או עוברים למצב שינה. בזמן שאין צורך בנורה, לא ניתן לראות אותה כלל והיא נבלעת בתוך העיצוב הכללי של המכשיר.

שימוש מועט בשילובי צבעים: מוצריה של אפל אינם נוטים להכיל למעלה משני צבעים, בחלקם הגדול הצבע השני יבליט את לוגו החברה שנפחו ומיקומו יבחר בקפידה בהתאם לגודל המכשיר.

אב הטיפוס שהוצג על ידי גיזמודו מכיל עיצוב מקוטע של שני לוחות נפרדים המחוברים זה לזה באמצעות פס מתכת, דבר המבליט פגיעה ברציפות העיצובית. אחידות העיצוב נפגמת שוב באמצעות שני כפתורים נפרדים לווליום בניגוד לעיצוב האופייני והמתמשך של אפל באייפון הנוכחי. אפל משתדלת לעשות שימוש בכמה שפחות לחצנים וכפתורים במכשירים המיוצרים על ידה, נטילת כפתור אחד ופיצולו לשניים נוגד עקרון זה. העיצוב המרובע של המכשיר סודק במינמליזם של המכשיר, הוא לא מעוגל ולא נראה כיחידה אחת אלא כשלוש יחידות נפרדות המחוברות זו לזו בצורה חסרת גימור. החיתוכים המשונים המופיעים על גבי פס המתכת גם הם נוגדים את העיצוב המוכר של החברה.

אפל צפויה להכריז על מכשיר האייפון החדש במהלך החודשיים הקרובים. הזמנה לאירוע ההכרזה צפויה להשלח לעיתונאים במהלך השבועות הקרובים. מי שיתפלאו במיוחד אם עיצוב המכשיר החדש של אפל לא יהיה תואם לאב הטיפוס המפורסם הם ללא ספק עורכי האתר גיזמודו. על הפער בין אב הטיפוס למוצר המוגמר, אם אכן קיים כזה, נוכל ללמוד בקרוב.

תגובה 1:

  1. אני ממש מפחד לגלות שזהו העיצוב הסופי. זה פשוט נראה רע.

    השבמחק