יום חמישי, 8 באפריל 2010

אפל מציגה את Iphone OS 4


מערכת ההפעלה הניידת של אפל הוצגה הערב במהלך כנס שקיימה החברה בקופרטינו. הבשורה הגדולה: מולטיטסקינג הגיע לאייפון. הבשורה הפחות משמחת: אפל נפרדת לראשונה מהאייפון האגדי שהתחיל את הכל. ההשקה רק במהלך הקיץ הקרוב, האייפד יזכה לעדכון מאוחר יותר: בסתיו
מרבית העדכונים שהציגה אפל במהלך הכנס שקיימה הערב בקליפורניה היו ידועים. בשורת ריבוי המשימות עבור מכשיר האייפון הפכה לנדרשת לאור התחרות המואצת מצד תואמי אנדרואיד למינהם ומערך הפרסום החדש דלף לתקשורת מוקדם יותר במהלך השבועות האחרונים.

העדכונים המהותיים

מולטיטסקינג (ריבוי משימות)
ריבוי משימות תתאפשר באמצעות הקלקה כפולה על כפתור הבית של המכשיר שיוביל לתצוגת מעבר בין הישומים השונים. ג'ובס טען במהלך הכנס כי הוא מודע לעובדה שאפל איננה הראשונה שמציגה את האפשרות אך אף על פי כן, תעשה זאת באופן הטוב ביותר.
אפל הרגישה צורך להרחיב ולנמק את הסיבה לאיחור המהותי ביכולת שהפכה אלמנטרית במרבית הסמאטפונים הקיימים. החברה הקדישה זמן רב בפיתוח תוכנתי שיאפשר למזער את גזילת אנרגית הסוללה, נימקה אפל והצהירה כי בכוותה לאפשר רק שבעה רכיבים נתמכים: האזנה למוזיקה, זיהוי מיקום והתראות דחיפה כלליות ומקומיות הם רק חלק מהם.
מפתחים ידרשו לייצר תאימות עבור תמיכת האפליקציות שלהם בריבוי המשימות שיציע המכשיר.

תיקיות
כשהשיקה אפל את האייפון לראשונה חנות האפליקציות טרם הגיחה אל אויר העולם. משכך, מסך המכשיר אפשר תצוגת אייקונים על גבי מסך אחד בלבד. מאוחר יותר הוסיפה אפל את האפשרות להוסיף מסכים על מנת להגדיל את כמות האפליקציות הזמינות עבור המכשיר.
כעת גם שלב זה הגיע אל קיצו. האייפון במתכונתו הנוכחית מאפשר תצוגה של עד 180 אייקונים בלבד.
על אף שמדובר בכמות מרשימה לכל הדעות, יש לזכור כי אפל צפויה להשיק בקרוב דגם חדש למכשיר האייפון. הגדלת נפח האחסון על גבי דגם חדש לצד מסך האייפד גדול המימדים הביאו למערכת ההפעלה החדשה תצורה מורחבת במיוחד עבור אפליקציות. גרירת אפליקציה אחת על אחרת תוביל מעתה ליצירת תיקיות המחולקות לקטגוריות. מהלך זה יאפשר הצגתן של עד כ-2160 אייקונים במסכים השונים.

חנות הספרים האלקטרונים
אחת האפליקציות הטריות שהגיעו עם מכשיר האייפד עושה דרכה גם אל המסך הקטן. על אף שקריאת ספרים איננה מצטיירת כפונקציונאלית במיוחד באמצעות מסך האייפון, עדכון מערכת ההפעלה ישא על גבו אפליה מתקנת.
אפליקציית ה-Ibook תהה זמינה במערכת ההפעלה החדשה ותאפשר סנכרון בין המכשירים השונים הקיימים תחת אותו חשבון. כך יתאפשר להמשיך ולקרוא ספר מהנקודה בה עצרתם באחד המכשירים על גבי המכשיר הנוסף. רכישת ספר תתבצע פעם אחת בלבד והוא יהפוך זמין עבור המכשירים השונים תחת אותו חשבון.

מרכז משחקים
עדכון זה נחשב ללא ספק לאחד המפתיעים שהוצגו במהלך הכנס. אף שבב מידע לא דלף אודותיו ויעודו רלוונטי יותר עבור האייפוד טאצ'.
אפל לא מזניחה את תחום המשחקים הניידים וכבר השכילה להבין כי האייפוד טאצ' נתפס בעיני רבים כפלטפורמת משחקים אידיאלית. כ-50000 משחקים זמינים באפסטור, הרבה מעבר לאלו המוצעים על ידי קונסלות שכל מטרתן גיימינג דוגמת אלו הזמינות על ידי סוני או נינטנדו.
במהלך הכנס אפל לא הרחיבה במיוחד על השירות החדש אך הסבירה בקצרה כי הוא יעניק אפשרות לשתף מספר שחקנים במקביל וכי יהיה זמין רק בשלב מאוחר יותר השנה ולא עם השקת מערכת ההפעלה בקיץ הקרוב.

מערך פרסומי חדש
מרבית הכנס ייחדה אפל לשירות פרסומי חדש שתציע עם מערכת ההפעלה החדשה. השירות, המכונה IAD, יציע למפתחים להטמיע פרסומות אל תוך האפליקציות ולגזור מכך רווחים.

על מנת להעניק צידוק לעניין, צבעה אפל את הכניסה לשוק הפרסום בצבעים ורודים עם נגיעה פילנטרופית. המטרה היא לאפשר יצירת אפליקציות חינמיות רחבה יותר על בסיס פרסומי. את רוב ההכנסות ירוויחו המפתחים שיזכו ל60% מרווח הכנסות הפרסום. אלא שאפל מודעת היטב למקור ההכנסה החדש שיצרה. כעת תוכל החברה להרוויח גם מאפליקציות חינמיות שעד כה לא הפיקה מהן רווחים של ממש.

במסיבת העיתונאים הרחיב ג'ובס כשהוא עונה לשאלה מטרידה במיוחד: "האם אפל תפקח על תוכן המידע הפרסומי כפי שהיא נוהגת לעשות באפסטור?", אחרי שתיקה ארוכה השיב ג'ובס כי הוא לא רואה צורך מהותי לפקח על פרסומות מאחר וחברות משלמות כסף עבור הפרסום וסביר שיבחרו כאלו הפונות לקהל הרחב, למרות זאת הצהיר: "לאפל תהיה נגיעה קלה בנושא".

שירות הפרסום החדש ינוהל על ידי אפל בדומה לחנות האפסטור. הפרסומות יזכו למראה מאוחד ואינטואיטיבי, כזה שיאפשר הטמעת וידאו או משחקים אל תוך ממשק שיבנה עבור הפרסומת באמצעות Html 5.

שאלה מעניינת אחרת שהוצגה לג'ובס במהלך החלק שיועד לשאלות עיתונאים נגעה לפלאש.
"האם מערכת ההפעלה החדשה עשויה להוביל לשינוי בתפיסת החברה בכל הנוגע לג'אווה ופלאש?"
התשובה היתה קצרה וממוקדת: "לא".
מערכת ההפעלה החדשה תושק במהלך הקיץ הקרוב, ככל הנראה לצד דגם חדש עבור האייפון. גרסת מפתחים זמינה כבר כעת. (כדאי לצפות בימים הקרובים למידע שיגיע מצד מפתחים על רמזים בקוד התוכנה אודות הדגם החדש של האייפון)
גרסת מערכת ההפעלה לאייפד תצא במהלך הסתיו.

רק האייפון והאייפוד טאצ' בדגמיהם האחרונים יתמכו במערכת ההפעלה החדשה באופן מלא. הקודמים להם יתמכו באופן חלקי בלבד ולא יתמכו במולטיטסקינג. האייפון הראשון לא הוזכר כלל במהלך הכנס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה