יום רביעי, 22 בספטמבר 2010

נוקיה, תם עידן

יצרנית הסלולר הגדולה בעולם מאבדת בשנים האחרונות את השוק ואת התואר. השקת ליין המוצרים האחרון שנחשף בכנס Nokia World 2010 מציג בעיקר תודעה ארכאית, חוסר בתפיסת המציאות וקורטוב של היבריס. אם לא תתעורר בקרוב, לפחות את האוטוביוגרפיה שלה יהיה קל לשכתב, פאלם כבר עשתה את זה קודם
בשנת 2007 חשפה אפל את האייפון, מעט לאחר מכן הציגה גוגל את אנדרואיד, שני מהלכים קטנים וחסרי משמעות בעולם הסלולר שלא צריכים להדאיג את מעצמת הסלולר נוקיה, זו ששולטת ביד רמה בתעשייה העולמית ויודעת לאן השוק נוטה.

נוקיה, שהביטה בביטול ממרומי מגדל השן המשיכה בשלה, מפתחת סלולרים בסביבת מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם, סימביאן, כשהיא בוחנת בהססנות את השוק החדש שנוצר בהדרגה ומתהדר במסכי מגע חדשניים. על מנת להציג מתמודד לטרנד החולף של הסמארטפונים מבוססי המגע חשפה נוקיה את N97 כשהוא מציג חוסר בשלות ותהייה עמוקה על הזמן, הפיתוח והשינוי התפיסתי שהחברה הקדישה למה שמתרחש מסביבה.

איחור של 3 שנים תמימות לא הספיקו לנוקיה על מנת להניח לחטא הגאווה ולרדת ממגדל השן. קו המוצרים החדש של החברה הפינית מלמד כי נוקיה נמצאת בשלבים ראשונים של טראומה: קפואה על שמריה ומסרבת להגיב. בכנס האחרון שערכה, הציגה נוקיה את מכשירי הדגל החדשים שלה המתהדרים במערכת ההפעלה סימביאן ובנתונים שהיו מביישים את מרבית הסמארטפונים הקיימים בתעשייה הן ברמת העיצוב והן ברמת החומרה.

להוסיף חטא על פשע
את הישועה למצבה העגום בשוק הסלולר חיפשה נוקיה בחברה כושלת לא פחות בתחום: מיקרוסופט. החל מאתמול נכנס לנעליו של המנכ"ל הותיק, סטפן אלופ הקנדי שבקורות חייו ניתן למצוא תפקידי ניהול במספר חברות אמריקאיות מוכרות ובינהן גם מיקרוסופט.

מיקרוסופט, שנמצאת כעת בשלביה הראשונים של השקת מערכת ההפעלה החדשה Windows Phone 7 פקחה עיניים רק לאחרונה כשהיא מבצעת שינויים מרחיקי לכת על מנת להתברג בשוק הסלולר. אלא שפרוייקטים אחרים שהובילה מיקרוסופט באותו התחום בדיוק, דוגמאת צמד האחים KIN למשל, כבר הציגו פיאסקו מהדהד והעידו יותר מכל על כך שמעט מידי ומאוחר מידי.

Nokia Out, HTC In
מי שדווקא כן הצליחה לקרוא את התמורות המהירות בתעשייה הסלולר היא HTC. החברה האלמונית שהתברגה במהירות ברשימת יצרניות הסלולר המובילות בעולם לא התעקשה לעבוד על פיתוח של מערכת הפעלה ייחודית משלה והחליטה להמר על אנדרואיד.

בזמן שנוקיה מתעקשת לפתח מערכת הפעלה ייחודית משלה, שוק הסלולר דוהר קדימה כשמערכת הפעלה הופכת למרכיב אחד בלבד מתוך חבילת שירותים חיוניים שבשלב זה קשה מאוד יהיה להקים: חנות אפליציות וחנות מדיה עבור תכנים למכשירים הסלולרים.

בזמן ש-HTC מתמקדת בפיתוח חומרתי של מכשירים סלולרים ומקדישה את מירב מאמציה שם, מתקשה נוקיה לרדת מהעץ ולהשלים כי חטא הגאווה העיקש שמונע ממנה לאמץ מערכת הפעלה וחנות אפליקציות משגשגת של חברה אחרת, תוביל במהרה לאיבוד מקור הגאווה.
שנת 2011 היא בסימן פוסט עידן ההשכמה עבור נוקיה. מהלכים שתוביל ההנהלה החדשה בשנה הקרובה יכריעו אם מעצמת הסלולר העולמית תשאר רלוונטית בשנים הקרובות. אולי הפעם, כאקט אחרון ונואש, תשלים נוקיה עם המצב הקיים ותגלה שהפתרון הוא לשוב ולחדש כשהיא מותירה לראשונה את גאוותה מאחור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה