יום חמישי, 29 באפריל 2010

התקשורת ואפל: תם עידן החיזור


אגרת ארוכה ומנומקת של ג'ובס הוצבה באתר אפל על מנת להבהיר מה עומד מאחורי התנגדותה העקשת של אפל לא לאמץ את רכיב הפלאש. ג'ובס פורס את משנתו, מנמק הכרעותיו וזה לא מקרי. אפל נאלצת להתמודד בחודשים האחרונים עם תקשורת שלא מוכנה יותר לסגוד לקופרטינו. מדרון חלקלק או משבר חולף?
חיזורה המחמיא של התקשורת העולמית סביב אפל נסדק משמעותית בחודשים האחרונים. אפל עדיין מייצרת כותרות ומושכת המון תשומת לב, אבל התפיסה של חברה חדשנית וקטנה שנאבקת בתאגיד הענק מרדמונד הפכה הסטוריה. נתוני הרווח שמציגה אפל מידי רבעון שוברים שיאים ומצליחים להזניק את החברה בעידן של משבר כלכלי עולמי. ביסוס מואץ בשוק הסלולרים ושליטה מוחלטת בשוק הנגנים יצרו רוח גבית נהדרת למכירות מחשבי המק בעולם. אפל, גם אם קשה להאמין בכך, הגיעה לאחרונה לשווי רווחים הקרוב בערכו לזה של מיקרוסופט.

שני אירועים שהתרחשו לאחרונה הציגו קולות מעט שונים מצד התקשורת האוהדת: פרשת גיזמודו וחסימת סביבת הפיתוח של אדובי לאייפון.

באשר לפרשה הראשונה, יש לזכור כי גם אם גיזמודו מצטיירת באופן שלילי בסיפור, אפל היא עדיין התאגיד הענק העומד מול חבורת בלוגרים טכנולוגים חסרי ישע. הדימוי המתחיל ביחסי הכוחות הבלתי מאוזנים בין השניים ומסתיים בפריצת דלתו של אחד מעורכי אתר גיזמודו הופך במובנים רבים את גיזמודו לקורבן. פרשת גיזמודו היא הרבה מעבר לסדק במערך החיסיון הקנאי של אפל. מדובר בסוגיה משפטית ממעלה ראשונה שעשויה להוביל לתקדים פסיקתי בארה"ב. האם בלוגרים שווי ערך לעיתונאים? האם הם זכאים לסייגים הקשורים לאחריותם הפלילית כעיתונאים? לחיסיון? האם הם חייבים לחשוף מקור? שאלות כאלה ואחרות יזכו למענה במהלך משפט ציבורי שעשוי להגדיר מחדש את גבולות העיתונות והרשת.

החלטתה של אפל לצאת נגד סביבת הפיתוח של אדובי לאייפון הקימה אף היא רחש גדול וביקורתי. אפל הפועלת בגלוי כגן נעול מצטיירת כעת ככזו המציבה מאבטחים בכניסה. חודשים ארוכים עבדה אדובי על סביבת פיתוח שתאפשר לייצר אפליקציות עבור האייפון באמצעות יסודות פלאש וימים ספורים טרם ההשקה מטילה אפל וטו. אין לטעות, אף אחת מהחברות איננה צדיקה בתחומה. אדובי מפעילה גן נעול משלה, רכיב הפלאש הפופולארי רחוק מלהיות סטנדרט פתוח והאחזותה של אדובי בפלאש נובעת משיקולים אגוצנטרים ולא מיסודות אידיאולוגיים לשפר את הרשת.

את מאמרו הארוך והמנומק של ג'ובס, חותם האחרון במסקנות שהחשובה בינהן טוענת כי רכיב הפלאש נוצר עבור עידן המחשוב הקודם, זה שלא כלל מכשירים ניידים וצגי מגע. "אולי כדאי שאדובי תתחיל לתמוך בסטנדרטים החדשים ולא תבקר את אפל שהחליטה להותיר את העבר מאחוריה", מסיים ג'ובס.

התייחסותה האחרת של התקשורת האמריקאית לאפל היא תוצר לוואי של חברה מצליחה שהופכת מחברה המציעה אלטרנטיבות לתאגיד ענק שמכתיב מיינסטרים. ג'ון סטוארט התייחס לאחרונה לפרשת אפל וגיזמודו וטען: "מיקרוסופט היא זו שצריכה היתה להיות הרעה, אלא שאתם בוחרים להרוס דלתות בפאלו אלטו בזמן שגייטס מציל את העולם מיתושים, מה לעזזאל קורה פה?"

2 תגובות:

  1. כמו תמיד, הצגת נושא בצורה שוטפת ומתומצתת וכל זה בעברית קולחת ומשובחת - בלוג מעולה. תודה.

    השבמחק