יום ראשון, 13 בדצמבר 2009

האייפון בפרסומת חדשה בישראל


לא קל לייצר רעש סביב השקתו של מכשיר שקיים כבר כמעט שנתיים וחצי בשוק. יאמר לזכותן של חברות הסלולר שהן בהחלט הפגינו יצירתיות מרשימה בניסיון. מלילה לבן מלווה בסופגניות, שמפניה וספירה לאחור לעבר הפרסום בעיתונות ועל גבי מרקע הטלויזיה. אם השלב הראשון נראה היה לכם פאתטי, אתם יותר ממוזמנים לצפות בפרסומת החדשה שהחלה דרכה בערוצי הטלויזיה המקומיים
האייפון הגיח לאויר העולם במהלך ינואר 2007 ומאז זכה לסיקור הולך וגובר מצד התקשורת העולמית. הסיקור הרב למכשיר הספיק כדי לפרסם אותו ללא מאמץ מצד חברת אפל. ההייפ סביב המכשיר נמשך כחצי שנה בו לא היה ניתן לגעת בו שכן השקתו התקיימה רק ביוני אותה שנה.

מאז הכרזתו של המכשיר עברו כאמור כשנתיים וחצי והוא זכה לשני דגמים נוספים במהלכם. השקתו בישראל התקיימה על רקע של עשרות אלפי מכשירים שכבר קיימים בשוק המקומי מייבוא אישי. לרקע זה ניתן להוסיף גם הכרה בלתי מעורערת של המכשיר ועל התנסות של מספר רב של אנשים בפלטפורמה מוכרת אחרת למכשיר המדובר: האייפוד טאצ' שנמכר בישראל סמוך להשקתו בעולם.

חברות הסלולר הישראליות ניסו לייצר הייפ סביב השקתו של האייפון בישראל בשלל אמצעים. אם היה המכשיר המדובר מגיע סמוך להשקתו הרשמית לישראל היתה העבודה פשוטה בהרבה. שנתיים וחצי לאחר מכן הפך הדבר לאתגר לא פשוט.
במסגרת הסכם החברות הסלולריות הישראליות עם אפל, הציבה האחרונה אינספור הגבלים על הדרך בה רשאיות החברות לפרסם את המוצר החדש. בבסיס עקרונות הפרסום של אפל עומד הגיון פשוט: מדובר במוצר אחד ויש לשאוף לתאימות בין הפרסומות המציגות אותו. אפל, כדרכה אוהבת שליטה מוחלטת ביחס להפצה ולשימוש במוצריה ומנצלת את הפופולאריות הגדולה לה זוכה בשנים האחרונות בכדי ליישם שליטה כמעט מוחלטת על שוק סגור למוצריה.

לאחרונה הועלתה פרסומת חדשה בערוצי הטלויזיה הישראליים למכשיר האייפון והיא איך נאמר, על גבול המגוחכת עד פאתטית. הניסיונות של חברות מקומיות להשיק מוצרים העטופים באוירה בינלואמית, מוכרות ומיושמות זה שנים ארוכות. לא אחת בוחרות חברות ישראליות להציג את מוצריהן על רקע נופים מחו"ל, בשפה זרה ובשלל אמצעים אחרים בכדי להקנות מגע בינלאומי, זר או אקזוטי למוצר ישראלי שמקורו ושורשיו בישראל.
הפרסומת הישראלית לאייפון מציגה את אחד התשדירים המוכרים למכשיר בעולם ומאפשרת הצצה למגוון הרחב של האפליקציות שמציע מכשיר האייפון. אלא שהעיברות בו בחרה חברת הפרסום לעשות שימוש גורם למכשיר להצטייר יותר כפאתטי ומגוחך מאשר טרנדי ונחשק. מעבר לזרות ולניכור אותם ציינו מקורות אחרים שהתייחסו לפרסומת (רייצ'ל מלקטת, מגזין Ispot), מדובר בעיקר בניסיון כושל של החברות לעשות שימוש במיתוג בינלאומי באופן שמדגיש בעיקר את הניסיון.

מקומה של השפה בפרסומות חשוב ביותר. במידה וחסרות מילים או קיים רצון למתג מילים אחרות על אלו הקיימות ניתן לעשות זאת במידה ואתה אכן מחדש דבר מה. כשאתה מנסה לכפות מילים באופן גס על אלו הקיימות ומשמשות את קהל היעד כבר תקופה ארוכה, אתה רק מעצים את הפער שבינך לבין קהל היעד שלך ויוצר אנטגוניזם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה