יום ראשון, 20 בדצמבר 2009


אייטונז תהפוך למקוונת, האייפוד קלאסיק יפרד מאיתנו, תקן 3.0 יוטמע בהדרגה במחשבי המק והמכשיר המדובר ביותר של אפל סוף סוף ירקום עור וגידים. ברוכים הבאים לשנת 2010
במשך השבועות האחרונים נברתי בין אינספור כתבות, פוסטים, ראיונות, ניתוחים כלכליים, פרשנויות אנליסטים ופודקסטים שונים העוסקים באפל ורשמתי לעצמי בנקודות את החלקים המבוססים יותר שעלו בקרב התחזיות המיוחסות לאפל לשנת 2010. כשהתחלתי לשלב בין התכנים השונים אליהם נחשפתי החלה להצטייר תמונה מעורפלת אך מבוססת למדי אודות השנה הקרובה הצפוייה לנו.
אייטונז הופכת למקוונת
אחת הרכישות התמוהות של חברת אפל בוצעה לפני שבועות אחדים. מדובר בחברה קטנה בשם LaLa שפיתחה פלטפורמה מקוונת לחנות האייטונז של אפל. הרעיון פשוט: נרשמים לשירות, אפליקציה סורקת את ספריית האייטונז שלכם ומוצאת את המוזיקה שלכם באופן מקוון. מוזיקה שאיננה בנמצא ניתן להעלות לשרתי החברה ולאחר מכן מתקבל מעיין אייטונז אוניברסלי בעל נגישות ממגוון רחב של מכשירים. השירות של LaLa אינו מגובש דיו וסריקת תכני המוזיקה על גבי המחשב אורכת לעיתים זמן ארוך ומייגע אך הרעיון והפיתוח הראשוני מהווים התחלה טובה. LaLa לא זכתה לפרסום רב בקרב קהילת משתמשי המק טרם רכישתה על ידי אפל ושירותי החברה אפשריים בשלב זה רק בארה"ב.
ברצוני להפנות את תשומת לבכם בשלב זה לפרסום אחר שזכה לכותרות לפני מספר חודשים: הקמת חוות שרתים עצומה בצפון קרולינה על ידי אפל. מדובר בשטח לא פרופרציונאלי בו עתידה אפל להקים את אחת מחוות השרתים הגדולה ביותר בעולם. הפרסום אודות הקמת החווה עורר מספר פרשנויות באותה העת שהתייחסו בין היתר להרחבתו של שירות Mobile Me שהחל דרכו מעט קודם לכן, אך התבדו בהמשך. הקמת חווה בסדר גודל שכזה מיוחסת ככל הנראה לרעיון גדול הרבה יותר.
שירותי הענן עתידים להפוך בשנים הקרובות לפלטפורמה דומיננטית במיוחד. הכרזתה של גוגל על מערכת הפעלה מקוונת, הכרזתה של מיקרוסופט על ערכת אופיס מקוונת והשקת שירותים דוגמת מובייל מי, דרופ בוקס ודומיהם מכוונים באופן ברור את היעד. אנחנו עוברים בהדרגה מאיחסון אישי לאיחסון מקוון.
אפל עתידה להפוך בהדרגה את שירותי התוכן של אייטונז למקוונים. בשנים הקרובות אנו צפויים לזכות לניידות מושלמת לתכנים שנרכוש או נשכיר באמצעות שלל המכשירים שברשותנו. מכשיר אחד נוסף ומשמעותי עתיד להפוך אף הוא לשחקן משמעותי: הטבלט.
הטבלט הופך למציאות
המכשיר המדובר ביותר של אפל איננו האייפוד ואיננו האייפון. אין ספק שהמכשיר המיתולוגי המלווה כבר שנים את גלי השמועות המיוחסים לאפל טרם הושק. אז נכון, גם בתחילת 2009 היו רבים שראו אותו לקראת הכרזה אך התבדו לאורכה של השנה. כעת נראה כי המכשיר האגדי של אפל ככל הנראה קרוב מתמיד למועד השקתו. שנת 2010 עשויה להוביל מהפכה של ממש בתחום המחשוב, בדומה לזה שהאייפון החל בשנת 2007 בשוק הסלולר. מחשבי לוח החלו לצוץ בחודשים האחרונים מצד אינספור חברות קטנות בעיקרם בזמן שהחברות הגדולות בוחנות איך השוק מגיב ומחכות להציג את שלהן. אפל צפויה לעשות זאת כבר בחציון הראשון של השנה האזרחית הקרובה. הציפייה הממושכת לקראת בואו של המכשיר מחייבת את אפל להציג משהו שונה, מהפכני. הציפייה איננה למחשב לוח, אלא למחשב הלוח שעתיד להוביל מהפכה אחריו, לא פחות. בהרבה מובנים מחשב הלוח של אפל כבר עבר את שלב השמועות והחל לבסס לעצמו מעמד המושתת על עובדות בתעשייה. לא קל להסתיר מוצר חדש שבפיתוחו מעורבים עובדים רבים העמלים על יצירתו. אפל קנאית במיוחד לפרטיותה אך מודעת שגם היא לא יכולה לשמור מידע אודות מוצר שכזה בהגיעו לשלבי הייצור. מאחר וכך הטכניקה היא לשתף את התעשייה זמן ארוך טרם השקתו של המכשיר ובכך גם להעלות את המודעות והבאזז לקראת מועד ההשקה. כך עשתה אפל בעבר עם האייפון. כך צפויה אפל לעשות גם עם הטבלט. סביר להניח שהכרזתה של אפל על השקתו של מחשב הלוח במהלך השנה האזרחית הקרובה לא תלווה בהשקתו של המכשיר. המכשיר יראה דרכו לחנויות רק מספר חודשים לאחר מכן. השיח אודותיו יגיע לשיאו טרם ההשקה המדוברת.
מותו של הקלאסיק
באוקטובר 2001 הציגה אפל מכשיר חדשני שעתיד להוביל מהפכה של ממש בתחום המוזיקה במשך העשור שלאחריו. האייפוד בראשית דרכו נראה היה כבלוק לבן, גדול ומגושם במיוחד אך הוביל את בשורת המוזיקה הניידת להמונים. במשך השנים לאחר מכן זכה המכשיר לעדכונים שהפכו אותו לדקיק במיוחד והמירו את ייעודו מנגן מוזיקה לנגן מדיה, פלטפורמת משחקים וכלי מקוון לקישור לרשת האינטרנט. שבב הזיכרון החדש שהציגה טושיבה לפני ימים אחדים יאפשר לאייפוד טאצ' לזכות לנפח אחסון גדול במיוחד. הייחוד הבודד שהותיר את האייפוד קלאסיק במערכה ינטל ממנו בשנה הקרובה וזה ללא ספק המסמר האחרון בארון הקבורה של המכשיר שיתכן והיה צריך לסיים את דרכו כבר במהלך השנה שחלפה.
המכשיר המשמעותי ביותר בעשור הראשון של המילניום זוכה לסוף דרכו, היורש הבלתי מעורער כבר נראה אחרת לגמרי. יש לו מסך מגע רחב מימדים ויכולות המותירות את המכשיר שסלל את הדרך הרחק מאחור.
תקן 3.0 מוטמע במק
אפל אוהבת מאוד לאמץ לחיכה טכנולוגיה חדשה. עם זאת, היא לרוב לא נוטה להמר בתקנים קיימים שטרם הפכו אוניברסלים. במידה ויוצרת תקן עצמאי מטמיעה אותו בהדרגה במכשיריה. במידה וקיים תקן אחר, תמתין ותבחן את התנהגות השוק כלפיו, במידה והוא רלוונטי עבורה תמהר לאמץ אותו. כך למשל החליטה החברה להשאיר את תקן הבלו ריי מחוץ למחזותיה. בימים בהם ג'ובס טוען לגסיסתו של הדיסק ומותיר אותו מחוץ למקבוק אייר לא ממהרת החברה לאמץ את התקן בקרב מוצריה.
תקן אחר שזכה להכרה רשמית לא מזמן הוא חיבור היואסיבי 3.0 שעתיד להביא את מהירות העברת הנתונים הקווית שלנו לרף חדש בקרוב. בשלב זה מעט מאוד חברות החלו לאמץ את הטכנולוגיה החדשה אך במהלך השנה הקרובה אנו צפויים לעבור בהדרגה לשימוש מואץ בתקן החדש. אין ספק שליין המחשבים הניידים והנייחים של אפל הצפויים לעלות על פס הייצור במהלך השנה הקרובה יחזיקו בתקן החדש כמו גם מגוון המכשירים הניידים של החברה הזקוקים לקצב סנכרון נתונים גבוהה במיוחד.

ומה באשר למכשיר שהחל את דרכו לא מזמן בישראל. מכשיר האייפון עתיד לזכות לדגם חדש במהלך הקיץ הקרוב. בזמן בו יצרניות הסלולר מדביקות פערים עם מכשיר הדגל של אפל, צפוי זה לזכות לרענון משמעותי, גם בפן העיצובי. שנה טובה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה