יום שלישי, 20 באפריל 2010

האייפון הרביעי נחשף - הסיפור המלא


השמועות אודות דגם האייפון האבוד שנתגלה בפאב בארה"ב זכו לביסוס סופי. אפל דורשת מגיזמודו להחזיר את אב הטיפוס חזרה אליה. מה שהחל בתמונות שלא זכו להתעניינות יתרה הפכו כעת לחשיפה רועשת של הדגם הבא של מכשיר האייפון. קופרטינו מעולם לא היתה נבוכה כל כך
חוקי המדינה בקליפורניה מורים על אחריות מוצא חפץ שאבד ועל החזרתו לבעליו במידה ודרש את החפץ בטווח של שלוש שנים. פנייה שהתקבלה לאחרונה במערכת האתר גיזמודו מפרטת בקשה רשמית של אפל הטוענת: "הגיע לידיעתנו כי ברשותו של אתר גיזמודו חפץ השייך לאפל. פנייה זו היא הצהרה רשמית הדורשת להחזיר את החפץ חזרה לאפל. אנא מסרו לנו מהיכן ניתן לאסוף את היחידה."

ראשיתה של התקרית נפתחת בבילוי של אחד ממהנדסיה של אפל העונה לשם גריי פאול. פאול, בחור בן 27 שסיים את לימודיו ב-2006 החל לעבוד באפל כמהנדס תוכנה. עיקר עבודתו התמקדה במערכת ההפעלה של האייפון ברכיב המאפשר לו בין היתר לקיים שיחות. בליל ה-18 למרץ יצא גריי לבלות עם חברים בפאב גרמני השוכן ברדוורד, קליפורניה. במהלך הערב בחן פאול את יכולותיו של האייפון החדש ואף התחבר לחשבון הפייסבוק שלו דרכו. מאוחר יותר, ישכח גריי את אב הטיפוס שבידו בפאב, יוביל לשרשרת אירועים שתוביל אותו אל אחד מאתרי הטכנולוגיה הפופולארים בעולם.

חיסיון התפוח נפרץ
חיסיון מוצרים הוא ללא ספק אחת האובססיות הגדולות של אפל. במובן זה אפל מתנהלת עם אסטרטגייה שלא תבייש סוכנויות מודיעין כשהיא מקפידה באופן קנאי על חיסיון פיתוח מוצריה החדשים. בין תמונה מטושטשת לאמירה הניתנת לפרשנות, מוצריה של אפל לרוב נחשפים כשהיא בוחרת לעשות זאת. אלמנט ההפתעה הפך למרכיב מהותי שהעניק לחברה באזז ערני לקראת כנסיה שחושפים באופן בלעדי את המוצר המוגמר.

מעבדות אפל מסווגות וממודרות מעובדים ומשותפים עסקיים שלרוב נחשפים רק לחלק קטן מהמוצר החדש. באופן זה, האנשים שאכן נמצאים בתוך מעגל הסוד ומכירים את המוצר הסופי הם מעטים. דוגמא למערך החיסיון של אפל ניתן לראות בהשקה האחרונה שקיימה. האייפד פותח במשך שנים ארוכות על ידי אפל והצגתו בכנס בינואר האחרון היתה החשיפה הראשונה למוצר שנשמר כסוד כמוס עד לרגע הצגתו.

חשיפת מוצר חדש השייך לאפל טרם הכרזתו הוא אסון שיווקי ופרסומי עבור החברה. הצייפיה אותה בונה אפל במשך תקופה ארוכה וחשיפת המוצר המוגמר הוא החלק הארי באסטרטגיית הפרסום של החברה. זאת כמובן, אם נניח לרגע את הפגיעה העסקית הנגרמת מחשיפתו של המוצר החדש לעיני המתחרים. פגיעה שכזו נאמדת בסכומי עתק ובפגיעה תדמיתית קשה. בעבור כך מוכנה אפל להשקיע במירב האמצעים העומדים לרשותה. מידע שזכה לסיקור נרחב לפני מספר שנים חשף אפילו מערך אבטחה ואכיפה של החברה הפועל כ"משטרת מידע" שכל תפקידה לאתר את המדליפים העתידיים.

חטא הגאווה
האייפון האבוד שנתגלה בפאב נמצא לאחר דקות מעטות על ידי בחור שיכור שניסה לאתר את בעליו ללא הצלחה. יום למחרת ניסה אותו אדם להתקשר לאפל ולדווח להם על כך שמצא מכשיר אייפון משונה, לאחר שהבין כי ככל הנראה לא מדובר באייפון רגיל. אלא שאף אחד מאלו ששוחחו איתו מאפל לא היה מוכן להקשיב עד הסוף. אף אחד לא טרח אפילו להפנות אותו לגרום המתאים כשהוא נתפס על ידי אלו שדיברו איתו כבחור תמהוני. בשלב זה אפל ככל הנראה כבר הבינה כי אב טיפוס של המכשיר אכן אבד ומיהרה לנטרל אותו ולמחוק את המידע שעליו באופן אלחוטי באמצעות שירות MobileMe.

מי שדווקא כן היה מוכן להקשיב לבחור התמהוני הוא אתר הטכנולוגיה גיזמודו. גיזמודו בחן את המכשיר ולאחר בדיקה מקיפה שכללה בין היתר את פירוקו הגיע למסקנה שאכן מדובר במוצר השייך לאפל. לצד פרסום תמונות, סרטונים ונתונים אודות האייפון החדש, יצר אתר גיזמודו קשר עם גריי פאול, המהנדס של אפל במטרה לבסס את המידע גם דרכו. גריי מסר לגיזמודו כי אכן איבד את המכשיר והעניק תשובה כמעט סופית לאמינות הסיפור.

תכירו, זה האייפון הרביעי
הוא מתהדר במסך בעל רזולוציה גבוהה במיוחד, אלא שקשה לאמוד במדויק את הנתונים. נכון לכעת מידע זה מתבסס על אייקון ההתממשקות לאייטונז שהופיע על גבי המכשיר עם חיבורו, לא מעבר. הוא שוקל כחמישה גרמים יותר מהאייפון הנוכחי, הוא מכיל מצלמה קדמית ומצלמה אחורית מתקדמת יותר ובעלת פלאש. הוא מעוצב באופן שונה משני הדגמים האחרונים של האייפון. נראה כשתי יחידות כהות המחוברות זו לזו באמצעות פס מתכת כסוף. הוא עושה שימוש במיקרו סים בדומה לאייפד שיושק בקרוב בגרסתו הסלולרית והוא מכיל סוללה גדולה וחזקה יותר.

האייפון שהוצג על ידי גיזמודו אכן שייך לאפל אך יש לזכור כי מדובר באב טיפוס בלבד. חברות מייצרות לרוב מספר פרוטייפים של מכשירים חדשים לפני שמגיעים למוצר המוגמר ויתכן מאוד שהמכשיר שנתגלה הוא אחד מהם. גיזמודו בחר להחזיר לאפל את המכשיר שנמצא לאחר שפנה אל יועציו המשפטיים שהבהירו לו את החוק בקליפורניה. מכשיר האייפון החדש יוכרז ככל הנראה במהלך החודשיים הקרובים. תגובתה הרשמית של אפל לפרשה טרם הגיעה. למרות שאפל ממעטת להגיב על פרסומים, נראה שמקרה חריג מעיין זה דורש התנהלות שונה.

8 תגובות:

  1. פיטרו אותו?
    :)

    השבמחק
  2. גיזמודו הקדיש לבחור המון תשומת לב, מלבד כתבה שהם פרסמו עליו, הם גם השיבו למכתב הבקשה של אפל שהם מבקשים ממנה לא לפטר אותו ולהתייחס לזה כטעות תמימה שגם ג'ובס יכול היה לעשות.

    יש שם המון צביעות, הבקשה של גיזמודו להתחשב בבחור ולא לפטר אותו בטענה שמדובר "סך הכל באייפון" למול הרעש העצום שגיזמודו עשה סביב האייפון חסר המשמעות הזה, יחד עם תמונות, סרטונים ומיליון כתבות שמסקרות כל בורג ששייך לו.

    השבמחק
  3. "... פגיעה שכזו נעמדת בסכומי עתק ..." צריך כמובן להיות " ... פגיעה שכזו נאמדת בסכומי עתק ...? מלשון אומדן.

    השבמחק
  4. אני די בטוח שאפל "איבדו" את המכשיר בכוונה. שלא יעבדו עליכם.

    השבמחק
  5. קיפ: אתה צודק, הכוונה היתה מלשון אומדן, תוקן.

    אנונימי: הטענות בנוגע למהלך מכוון של אפל לאבד את המכשיר במכוון לא עומדות בקנה אחד עם מדיניות החברה. לאפל יש הרבה יותר מה להפסיד מלהרוויח מחשיפה של מוצר שכזה ובאזז תקשורתי לא חסר לה, היא לא צריכה לטרוח לייצר אותו.

    השבמחק
  6. כתבה מגניבה

    השבמחק
  7. אחד הפוסטים היותר מעניינים שיצא לי לקרוא בבלוג שלך.

    העיצוב של האייפון הזה לא אופייני לאפל, ואני מאוד מקווה שהמוצר הסופי ייראה אחרת.

    השבמחק
  8. תודה !

    ואני נוטה להסכים בנוגע לעיצוב. הוא מאוד לא אופייני לאפל, אחד הדגשים בעיצוב של אפל הוא למזער את מגוון החלקים המרכיבים את המוצר למינימום, עיצוב כזה לוקח אותם כמה דורות אחורה ואופייני יותר לחברות כמו סוני אריקסון או אייביאם. אני מקווה שנופתע עם הצגת המכשיר, לפחות בהקשר העיצובי בהשקה הרשמית.

    השבמחק