יום חמישי, 7 באוקטובר 2010

ורייזן והקשר הישראלי

השקתו של האייפון ברשת ורייזן היא אגדה בת מספר שנים. מאז השקתו של המכשיר ברשת At&t המתחרה לא הפסיקו השמועות להגיח לקראת כל כנס קרוב שקיימה אפל. הפעם זוכה הדיווח לתימוכין ממגזין הוול סטריט האמריקני, אחד מגופי התקשורת המקורבים ביותר לקופרטינו. כיצד השקת האייפון ברשת הסלולר האמריקנית עשויה להשפיע על משתמשי האייפון בישראל?
הקרב בין שתי ענקיות הסלולר האמריקניות הגיע לשיאו עם השקתו של מכשיר האייפון ב-2007. המכשיר החדש שהגיח אל שוק הסלולר האמריקני חייב את רשת At&t לחתום על חוזה דרקוני עם אפל. לימים נראה כי על אף העסקה מעוררת המחלוקת, המהלך של At&t וחוזה הבלעדיות שנרקם, היווה צעד חכם וביסס את מעמדה של מפעילת הסלולר בשוק ששינה את פניו מקצה לקצה.

נעילתו של מכשיר האייפון בארה"ב עבור רשת אחת הובילו לאינספור דיווחים וספקולציות על היום שבו יגיע האייפון לרשת המתחרה ויהפוך זמין לקהל הלקוחות הגדול שנמנע מ-At&t.

אלא שבמשך שנים התבדה קהל הלקוחות האמריקני פעם אחר פעם כשהוא תולה ציפיות בהשקה שמעולם לא הגיעה. עבור ורייזן דיווחים שכאלו תרמו לשמירת קהל הלקוחות שהעדיף להמתין עד שיגיע המכשיר החדש, At&t מבחינתה נהנתה מחוזה בלעדיות ארוך.

אייפון חדש, השקה בורייזן
הדיווחים האחרונים שהציתו את גל השמועות החדש מגיעים הפעם ממגזין הוול סטריט האמריקני. לצד השקה קרובה בתחילת שנת 2011 הופיעו דיווחים המתייחסים גם לדגם חדש למכשיר האייפון.

מסך גדול יותר, אנטנה פנימית, עיצוב שונה, מעבד במהירות 1.2GHz, אלו הנתונים שעומדים בפני האייפון 5 שיוצג לכאורה כבר בתחילת השנה הבאה.

אלא שגם אם תחליט אפל לאור החוזים הקיימים עם At&t להגיע לורייזן, ספק גדול אם תשיק החברה דגם חדש למכשיר האייפון באותו מעמד.

ורייזן, שפורסת בימים אלה את תשתית הדור הרביעי שלה ב-38 מחוזות בארה"ב עתידה להעמיד רשת מתחרה לספרינט האמריקנית שכבר פרסה תשתית דומה במהלך השנה הנוכחית. השקתו של הדור המתקדם יותר גם היא עולה בקנה אחד עם הצהרותיה הקודמות של ורייזן והאייפון העתידי.

הקשר הישראלי
השקתו של האייפון 4 בישראל חשפה בארץ תמחור יקר משמעותית ביחס למדינות אחרות בעולם. הפתרון השכיח של משתמשים רבים הוא לרכוש את המכשיר החדש בגרסתו הנעולה בארה"ב במחיר זול במיוחד (599 דולרים לגרסת ה-16GB) ולפרוץ אותו פה בארץ לשימוש תחת המפעילות המקומיות.

פריצתו של מכשיר האייפון 4 (Jailbreak) לקושחת 4.1 איננה זמינה בשלב זה. כך גם שיחרור הסים שבו עבור שימוש בקרב כלל המפעילות הסלולריות (unlock). מאחר וכך, מי שירכוש את דגמו החדש של המכשיר בארה"ב בימים אלה לא יוכל להפעילו בארץ עד להודעה חדשה.

חזית המוטיבציה של מפתחים המחפשים דרכים לפרוץ את האייפון מגיעה ברובה מארה"ב ונובעת מנעילתו של המכשיר למפעילת סלולר אחת. הגעתו של האייפון לורייזן עשוייה להפחית משמעותית את ניצי הקרב של העוסקים בתחום לפרוץ את המכשיר המדובר לשימוש בקרב כלל מפעילות הסלולר.

השקתו של האייפון בורייזן היא סמלית ומעל להכל היא עשויה ללמד על התרת חוזה הבלעדיות עם רשת At&t. מהלך שכזה עשוי להוביל את האייפון שלב קצר לאחר מכן אל עבר מפעילות סלולר נוספות בארה"ב ובכך להפוך את תהליך ה-unlock לחסר משמעות. השקתו של האייפון במספר רשתות מובילות בארה"ב במקביל עשוי להוריד את מוטיבציית הפיתוח של שחרור נעילתו שתהפוך מיותרת. מהלך שכזה ימנע מהאקרים העוסקים בדבר להקדיש מזמנם למציאת פתרון unlock למכשיר.

3 תגובות:

  1. אתה צריך להבדיל בין Jailbreak ל Unlock.

    בעוד שה Jailbreak הוא רלוונטי בין מכשיר פתוחים לכל סים או לא, שלכן הוא גם לא יושפע ממהלך כזה או אחר בין הרשתות המקומיות, שהרי סידיה צריכים בלי שום קשר לפתיחת סים, ה- Unlock יעלם מן העולם אם באמריקה ישוחררו המכשירים כ SimFree.

    רק שבפרט קטן טעית. המהלך עם ורייזון לא ישפיע גם בכיון שיחרור הסים, מפני שיצירת מכשיר בטכנולוגיות CDMA עדיין לא מחייב את AT&T לשחרר את המכשירים שלה מהנעילה, כל עוד אין חוק כזה שמחייב אותה כמו בהרבה מדינות אירופה והונג קונג.

    שהרי הצורך של המפתחים האמריקאים לשחרר את נעילת הסים לא נועדה מלכתחילה עבור סימים של ורייזון (שהרי הטכונולגיה שם שונה) אלא ל T-Mobile. וזה עדיין קיים עד שישונה החוק באמריקה.

    השבמחק
  2. ויותר מזה, המוטיבציה של האקרים האמריקאים תגדל עד מאוד לשחרור המכשיר מהסים הנעול על מנת להביא את המכשירים גם לחברת Sprint שמתשתמשת באותה טכנולוגיה כמו חברת Verizon הענקית (CDMA 2000).

    השבמחק
  3. קודם כל תודה על כל ההערות. אתה צודק ואני מסכים עם העובדה שאולי היה צריך לפתוח בהבהרה בנוגע להבדל של בין Jailbreak ל-unlock ולהדגיש את השימוש השונה שעושות שתי מפעילות הסלולר האמריקניות בטכנולוגיית ה-GSM לעומת ה-CDMA.

    ההשקה המדוברת של האייפון בורייזן היא סמלית, מדובר בחברה גדולה ובטכנולוגיה שונה מזו המותאמת לאייפון ברגע זה. המהלך הגדול יותר של השקה שכזו היא הפרת חוזה הבלעדיות עם At&t, מהלך שיביא את האייפון לכלל המפעילות הסלולריות בארה"ב. (בדומה לישראל) במצב שכזה, הצורך ב-unlock איננו רלוונטי יותר וברגע שיחדלו תהליכי הפיתוח עבורו, לא יוכלו המשתמשים הישראלים לעשות כל שימוש במכשיר.

    אני אעדכן את הפוסט כדי לחדד את הנקודה שאני מנסה להעביר. תודה !

    השבמחק