יום שני, 11 באוקטובר 2010

אפל מחריפה המאבק בפורצי iOS

דיווח המתייחס לעדכון מערכת ההפעלה הנוכחית אל גרסה 4.1.1 עשוי להפוך את פריצתו הטרייה של Geohot להסטוריה. הרחבת מעגל מכשירי ה-iOS על ידי הצטרפותו של מכשיר האייפד לחגיגה מובילה לצעדים תקיפים יותר של קופרטינו. מי שמניח שאפל איננה מייחסת חשיבות לפריצות מערכת ה-iOS טועה. מהלכים שמבצעת החברה מעידים כי היא עוקבת בקפידה אחרי פריצות המכשיר, כמעט כמו אלו המייחלים לשחרורן
יתכן ובתאריך הבינארי שפקד אותנו לפני מספר ימים היה מצוי רמז ללילה הדרמטי שעבר על קהילת מפתחי הפריצות לאייפון. חזרתו של Geohot והשקתו של כלי הפריצה שיצר, שעות ספורות לפני המועד המיוחל של קבוצת ההאקרים שפיתחה את GreenPoison היתה אמנם השיא, אלא שכעת נראה כי המילה האחרונה טרם נאמרה.

האייפד שינה את כללי המשחק
עם השקתו של מכשיר האייפון הראשון בשנת 2007, מלחמתה של אפל בפורצי המכשיר סבלה מתהליך ארוך ואיטי. במובנים רבים, פריצתו של המכשיר דווקא תרמה לאפל. חוזה הבלעדיות שלה עם At&t הגביל את מכירת המכשיר לקהל לקוחות סגור ומצומצם, פריצתו איפשרה לאפל למכור יותר מכשירים שהגיעו ליותר מחוזות בתוך ארה"ב ומחוצה לה. בתחילת הדרך הנפגעת העיקרית מפריצת מכשיר האייפון היתה At&t.

כשהשיקה אפל את חנות האפליקציות המצב השתנה במעט, כעת נוצר המניע הראשון של החברה לשמור על המכשיר נעול מפריצות. אפליקציות עלו כסף ופריצת המכשיר עשויה היתה לפגוע במכירות.

היום, מערכת ההפעלה iOS זמינה כבר לארבעה מכשירים: האייפון, האייפוד טאצ', האייפד וה-Apple TV. בשלב זה חורי האבטחה במערכת ההפעלה הם לא פחות מחורים בכיסיה של קופרטינו עצמה. התקנת תוכנות פרוצות ועריכת מניפולציות במכשירי החברה גובים מאפל מחיר יקר, פיראטיות לשמה.

אפל מכירה ועוקבת אחר Geohot
התירוץ הרשמי של השקת עדכון 4.1.1 למערכת ההפעלה הניידת של אפל הוא באג שנתגלה באפליקציית השעון המובנת במכשיר. אלא שבאג זה התגלה כבר לפני מספר שבועות ועד כה נמנעה החברה מלשחרר עדכון עבורו. כעת, ימים ספורים אחרי שנפרצה גרסת 4.1 עשויה אפל לשחרר עדכון המטפל בתקלה. צירוף מקרים?

אם תשיק אפל את עדכון 4.1.1 בטווח המידי יהיה זה מהלך חכם שימנע את פריצת המכשיר לפחות את שחרורה של גרסה 4.2 בנובמבר (אף אחד לא ימהר לשרוף את חור האבטחה הנוסף שנתגלה קודם לכן) ויגרום לפריצה שנתגלתה ולכלי שפיתח Geohot לסיים את חייו ימים ספורים לאחר שנוצר.

השקת עדכון שכזה יבהיר גם מעל לכל ספק כי אפל ערנית לקהל מפתחי הפריצות כשהיא משתדלת להלחם בו במהירות האפשרית. פריצת המכשיר הקודמת שהופיעה באמצעות אתר האינטרנט Jailbreakme הובילה לשחרורו של עדכון מהיר ששם קץ לחייה תוך ימים ספורים.

לבנתיים, המודם נעול
ובזמן שכלי הפריצה של Geohot שימש רבים לפריצת מכשירי ה-iOS, עדכון גרסת המודם הנוכחית טרם נפרצה. שמועות שנפוצו בטוויטר כבר מציגות לכאורה כלי Unlock שפיתח Geohot אלא שנתונים מסוימים בתמונות שנחשפו מטילים ספק רב ביחס לאמינותם.

הצלחתם של מכשירי ה-iOS על הפופלאריות הרבה שלהם מעלה את רף המוטיבציה של אפל להלחם בכלים שפוגעים ישירות בהכנסותיה. אלא שמנגד, אותה הצלחה בדיוק מעלה גם את המוטיבציה ואת מגוון האנשים העומלים על פריצתה של iOS.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה