יום שבת, 2 באוקטובר 2010

מפעילות הסלולר בישראל מציגות: האייפון ועונשו

חברות הסלולר בישראל מעדיפות שתרכשו את דגם האייפון החדש ממרכולתן. רוכשים שיחליטו לנצל את המחירים הסבירים מעבר לים יתקלו בשיטה בלתי פורמלית מהולה בנקמה. מעוניינים להפעיל את המכשיר החדש בארץ? נראה אתכם משיגים כרטיס מיקרו-סים
במהלך השבוע האחרון פנו אל Macoverage שני קוראים שביקשו להציג תופעה בה נתקלו לאחר שרכשו את דגם האייפון 4 במדינות שונות בעולם.

לאחר ציפייה ממושכת לנחיתתו של הדגם החדש בישראל, התייאשו האחרונים מתג המחיר הגבוה והחליטו לרכוש את מכשיר האייפון החדש בחו"ל. מדובר בשני מכשירים שנרכשו בשתי מדינות שונות, האחד במתכונת סים-פרי מאיטליה והאחר מכשיר נעול שנרכש בארה"ב.

כשהגיעו שני הרוכשים החדשים לארץ, פנה כל אחד מהם אל מפעילת הסלולר שלו בבקשה לרכוש כרטיס מיקרו-סים התואם את הדגם הרביעי של מכשיר האייפון ואשר קיים זה מספר חודשים ברשותן של מפעילות הסלולר בישראל.

אלא שאז גילו השניים כי חברת הסלולר אצלה הם מנויים בחרה "להעניש" אותם בדרך מקורית ובלתי פורמלית. לא קניתם את האייפון אצלנו? - לא תקבלו סים תואם להפעלתו.

פנייתם של שני הקוראים הובילה גם אותי לערוך בדיקה פשוטה אצל מפעילת הסלולר שלי. בפנייה אל אחד ממוקדי השירות השוכנים בדיזינגוף סנטר על מנת לרכוש כרטיס מיקרו-סים נענתי בפשטות: "אנו מחזיקים כרטיסי מיקרו סים רק עבור אייפונים שנמכרים תחתנו" התעקשותי על כרטיס ולאחר סדרת בירורים שערכה הנציגה מול ממוניה הובילה להסבר נוסף: "אין לנו במלאי מספיק כרטיסי מיקרו-סים, אלו שקיימים נועדו רק עבור דגם האייפון 4 הנמכר בחנות".

פנייה אל מוקד השירות של מפעילת הסלולר לא הוביל אף הוא למענה הולם, קבלת כרטיס המיקרו-סים הפכה לאתגר של ממש.

המיקרו-סים עושה עלייה
לפני מספר חודשים הצהירו שלוש חברות הסלולר המובילות בישראל כי הן תחלנה למכור כרטיסי מיקרו סים לקהל לקחותיהן. הצהרתן של אלה הגיעה מעט לאחר השקתו של מכשיר האייפד שדגמי קישוריות ה-3G שלו עושים שימוש בכרטיס ולצד השקתו הקרבה של מכשיר האייפון 4, גם הוא מופעל באמצעות כרטיס המיקרו-סים.

כרטיסי המיקרו-סים הם כרטיסי סים ממזוערים שאינם שונים כלל במהותם מכרטיסי הסים המוכרים. ההבדל היחיד בין הכרטיסים נובע מגודל מסגרת הפלסטיק המקיפה את שבב הסים, אשר קוצצה והפכה צרה יותר בכרטיסים החדשים.

לאמיתו של דבר, הפיכתו של כרטיס סים סטנדרטי למיקרו סים אפשרית ברמה התאורטית במרחק שימוש משכיל במספרים ולא מעבר. מדריכים המפרטים המרה שכזו נפוצים וזמינים ברשת כבר תקופה ארוכה אך כרוכים בסיכון ובמיומנות.

קושחה 4.1, הפירצה בדרך
מי שרכש מכשיר אייפון 4 שאינו במתכונת סים פרי (לרוב בארה"ב), יגלה כי בשלב זה אינו יכול להשתמש בדגם החדש בישראל. אף על פי כן, מספר הצהרות של קבוצות שונות העוסקות בפריצת המכשיר מגלה כי הדרך אל השקת תוכנה שתשחרר את נעילתו של המכשיר עבור קושחה 4.1 (Jailbreak) קרובה מתמיד.

לבנתיים, ועד שתשוחרר פירצה מתאימה, יאלצו הרוכשים החדשים להתמודד עם שני אתגרים בדרכם אל הפעלתו של המכשיר הנוכרי בארץ הקודש.

4 תגובות:

  1. ביצעתי את הניתוח להפיכת הסים למיקרו סים. קל וללא בעיות, רמת קושי נמוכה ביותר.

    שילכו החברות הסלולאריות לכל הרוחות, לא צריך את עזרתן.

    השבמחק
  2. קיבלתי מספר תגובות דומות מאז פירסום הפוסט.

    אני מניח שמי שרכש את המכשיר שלו בחו"ל כשהוא נטול אחריות פה בארץ יחשוש שחוסר דיוק בהתאמת הסים עלולה לגרום לו להתקע במכשיר. למרות זאת, הפעולה היא באמת פשוטה, אין צורך ברמת דיוק מירבית ועל כן יתכן וזה באמת פתרון אפשרי.

    מעבר לכך, התאמת הסים באופן עצמאי גם תחסוך את הכסף המיותר עבור רכישתו של המיקרו-סים ממפעילות הסלולר שמנסות "להעניש" את הלקוחות הסוררים.

    השבמחק
  3. חוזר עכשיו ממרכז שירות סלקום, מחליפים את הסים למיקרו-סים בלי בעיות מיוחדות. 100 ש"ח עולה השירות הזה, ולי נותר רק לתהות למה אני צריך לכתת רגלי לחנות סלקום, לחכות בתור ולשלם 100 ש"ח בשביל משהו שאני יכול לעשות בבית עם זוג מספריים, בחינם, תוך 3 דקות

    השבמחק
  4. אני נוטה להסכים. מדובר בשירות שתמחורו מוגזם וללא הצדקה.

    לא מדובר בטכנולוגיה חדשה ומתוחכמת אלא באותו שבב בדיוק עם מסגרת פלסטיק בעובי שונה.

    אף על פי כן, הערמת קשיים במכוון על מנת להעניש לקוחות שבחרו לרכוש את המכשיר בחו"ל הוא מעשה נלוז של חברות שמוכרות את המכשיר בישראל במחיר מופקע.

    השבמחק