יום רביעי, 4 בנובמבר 2009

האייפון בגרסה המקומית


האייפון צפוי להגיע לשוק הישראלי בקרוב. לאחר הסרת המכשול האחרון שהציבה אפל בדמות הממונה על ההגבלים העסקיים ויחד עם ההערכות המוגברת של חברות הסלולר, יתכן ונזכה לראות את המכשיר כבר בשבועות הקרובים
לאחר אין ספור דחיות חוזרות ונשנות, צפוי להגיע מכשיר הדגל של אפל שהעניק לחברה דריסת רגל בתחום תעשיית הסלולר גם לישראל. מה שהביא האייפוד לאפל בתחום המוזיקה, הביא האייפון לחברה בתחום תעשיית הסלולר. החברה, שעד שנת 2007 היוותה שחקן זר וחסר יכולות בתחום הסלולר נחשבת היום לאחת המאיימות בתחום. סקרים אחרונים מראים עליה משמעותית במכירות המכשיר המביאות את חברת Rim האחראית לייצור הבלקברי לעמוד ראש מול ראש מול ענקית המחשוב מקופרטינו. חברות שהיוו גורם חשוב בתחום דוגמאת פאלם, איבדו מכוחן או שהפכו לבלתי רלוונטיות.

כשהציגה אפל את האייפון, היווה המכשיר מהפכה של ממש. מכשירי הסמארטפון לא זכו לפופלאריות מחוץ לתחומי השוק העסקי ומכשירי מגע היו אטרקציה מיותרת, בעלי ממשק מסורבל ושימוש באביזר מיותר דמות עט הסטיילוס.
אפל הצליחה לייצר מכשיר מעוצב, בעל מסך מגע המשמש לשליטה באמצעות אצבעות וממשק ייחודי, אינטואיטיבי ונוח. התפיסה החדשה והפיתוח המדוייק הביאו טכנולוגיות שהיו בנמצא לאטרקטיביות במיוחד. נראה היה שהכל כבר היה שם, אבל את החיבור המושלם אף חברה בתחום לא ידעה לייצר קודם.

שני תוספים הביאה החברה למכשיר החדש בכדי לבסס את מעמדו כבר בתחילת הדרך. הראשון היה הטעמת מכשיר פופלארי במיוחד באותה העת, האייפוד, במכשיר המדובר. אפל הציגה לראשונה את המכשיר "כאייפוד הטוב ביותר שייצרנו עד כה" משתמשיו הרבים של מכשיר האייפוד רצו לעבור לאייפוד החדש. בזמן שהמסך הגדול ביותר בליין נגני החברה היה כמחצית מגודלו של המכשיר החדש, היווה האייפון פלטפורמת מדיה מהפכנית עבור אלו שכבר החזיקו במכשירי החברה.
תוסף שני שהטמיעה החברה היה יכולות Wifi. עת שלטו ספקיות הסלולר ביד רמה במטרה למנוע מהטכונולוגיה להכנס למכשירים אותם משווקים על מנת לייצר רווחים על חשבון הצרכנים שיזדקקו לשרותיהם בתשלום, היתה זו אפל שלא החזיקה באינטרס המשותף ליצרניות הקיימות וגם כאן ייצרה ממשק יחודי ונוח להבאת האינטרנט למכשיר קטן וייחודי.

האייפון בתחילת דרכו זכה לבאזז עוצמתי במיוחד, הצגתו בתחילת שנת 2007 משכה סיקור תקשורתי רב. מועד השקתו, כחצי שנה לאחר מכן הפך לסנסציה תקשורתית שלא היתה כדוגמתה בשוק הסלולר קודם לכן. אפל העניקה בלעדיות לרשת הסלולר At&T בארה"ב והצמידה תג מחיר גבוהה במיוחד למכשיר החדש. כבר בשבועות הראשונים הבינה החברה כי כללי המשחק בשוק הסלולר שונים מאלו הקיימים בשוק המחשוב ולכן שינתה את תג המחיר של המכשיר החדש במהרה והורידה את מחירו משמעותית. כשמעוניינים להכנס לשוק חדש, עדיף להיות אטרקטיבים גם מבחינת מחיר. כשמעוניינים לחדור ולהתבסס בשוק שאינו מוכר יש להתנהל בצורה מעט שונה מזו המקובלת בשוק בו אתה כבר חלק מהמשחקנים הקיימים.

מהלך חשוב נוסף שייצרה החברה מעט לאחר השקתו של מכשיר האייפון היה לפתח חנות עבור ממכר אפליקציות. אפל הצהירה עם השקתו של האייפון, כי המכשיר הקדים את התעשייה והמכשירים הקיימים במספר שנים. היא צדקה. אפל הבינה כבר באותה העת כי כדרכה של טכנולוגיה, יגיע היום בו ידביקו החברות הקיימות את הפער מול המכשיר המהפכני שהציגה וייצרו מכשירים שיידמו לו או יעלו על יכולותיו.
האסטרטגיה שייצרה החברה עבור התמודדות עם היום הקרב ובא לבש כסות בדמות חנות האפליקציות. מלבד הרווח העצום שמעניקה חנות זו לחברה, מייצרת אפל תלות במשתמשי המכשיר שעבור שימוש בתוכנות פופלאריות במיוחד יזדקקו למכשיר אותו משווקת גם ביום בו יקומו לו מתחרים ראויים בתחום.

האייפון החל את דרכו בשוק האמריקאי וגלש עת עת לשווקים נוספים לאחר שביסס את מעמדו בארה"ב. השווקים הראשונים היו כאמור המדינות המתועשות הדומות יחסית במבנים רבים לזה הקיים בשוק האמריקאי. הצלחת המכשיר בארה"ב העיד על הצלחתו העתידית גם בשווקי אירופה וצפון אמריקה. עבור כניסת המכשיר למדינות אחרות, היתה צריכה אפל לעצור ולחשוב תחילה על מנת לייצר תאימות של המכשיר לשווקים אלו. המכשיר מצא דרכו לשווקים גדולים ומשמעותיים והושק לאחרונה בדגם ייחודי ומסורס במעט גם בשוק הסיני.

מדינה נוספת שצפויה לקבל את מכשיר האייפון בקרוב היא ישראל. המכשיר שזכה לדחיות רבות ממועד הכרזת חברות הסלולר המקומיות על השקתו הגיע ליישורת האחרונה עבור שיווקו בישראל וצפוי למצוא דרכו לשוק המקומי כבר בשבועות הקרובים.

בהקשר זה אני מציע להביט לרגע לעברו של השוק הסיני. אכן, ישנן יותר נקודות שוני מדימיון בין השוק הישראלי לסיני, אך גורם אחד משותף מהותי. שני השווקים זוכים לשיווקו של הדגם האחרון של החברה זמן רב לאחר מועד השקתו הראשוני. משכך, התהפכו לטעמי היוצרות בשוק המקומי והביאו לכדי מצב בו עדיף לחברות הסלולאריות לאחר את שיווקו של המכשיר בארץ. למעשה, בזמן הנוכחי יפיקו החברות רווח גדול יותר ממכירתו של המכשיר ככל ששיווקו יאוחר.

הדגם האחרון והשלישי במספר של מכשיר האייפון הוצג בתחילתו של הקיץ ורבים מאלו המעוניינים ברכישתו ביצעו את הרכישה באחת מעשרות המדינות שכבר משווקות את המכשיר בעולם. האייפון יזכה לפופולאריות בישראל, אך לא עם מועד השקתו. האייפון יזכה לפופלאריות בשוק המקומי עם השקתו של הדגם החדש הבא שתשיק אפל ועם התבססות חנות אפליקציות מגוונות ואטרקטיבית עבור משתמשי המכשיר. על אף שאין לספקיות הסלולר בישראל נגיעה להיבט הראשון, עבור יצירת חנות אפליקציות מצליחה ומגוונת למכשיר נגיעתן רבה וחשובה. הצלחת חנות זו מהווה מעל לכל אינטרס מהותי שיבוא לכדי ביטוי ברווח שיגזרו החברות משימוש ומכירה של האייפון בישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה