יום שני, 21 בפברואר 2011

דיווח: אפל בוחרת ב-LightPeak

בזמן שתקן ה-USB 3.0 מתקשה להמריא, עתידה אינטל לחשוף את תקן ה-LightPeak בעזרתה האדיבה של אפל. התקן החדש מהיר יותר פי שניים מתקן ה-USB 3.0
למעלה משנתיים חלפו להן מאז הוכרז לראשונה תקן ה-USB 3.0 אך אף על פי כן שכיחותו במרחב הטכנולוגי נותרה זעומה. מספר האביזרים התומכים בתקן החדש קטן באופן יחסי בזמן ששוק המחשוב נותר אדיש לתקן ומסרב להטמיע אותו בדגמים החדשים.

אחת הסיבות המרכזיות לכך קשורה לשחקנית הדומיננטית בשוק המחשוב, אינטל, שנמנעת בשלב זה מלאמץ את התקן לשורותיה בזמן שמסיימת בימים אלה את פיתוחו ארוך השנים של תקן מתחרה בשם Light Peak.

כעת נראה כי שותפתה לעסקים של אינטל, אפל, מעוניינת לדלג על תקן ה-USB 3.0 לטובת תקן ה-Light Peak, מהלך שעשוי לתרום לקידומו המשמעותי של התקן בשוק המחשוב.

מנצח בכל החזיתות

תקן ה-Light Peak הוא תוצר של קונספט שהגתה אפל והועבר לפיתוחה של אינטל. מדובר בתקן אופטי התומך בתעבורת מידע במהירות של עד 10Gbps (עד פי שניים מתקן ה-USB 3.0). הוא זול יותר, דק יותר ותומך במעבר נתונים בשני ערוצים באופן סימולטני (Full-Duplex).

אם תחליט אפל לתמוך בתקן ה-LightPeak לא תהיה זו הפעם הראשונה בה מעניקה החברה עדיפות לתקן חדש ועצמאי שאינו שולט בתעשיה. תקן ה-Firewire הוא דוגמא מצויינת למהלך שהובילה אפל אך לא הצליח להמריא מעבר לשוק הסגור של מחשבי המק. בניגוד לשנים בהן הציגה אפל את ה-Firewire, הפעם אוחזת החברה בנתח שוק משמעותי ובאפשרות להכתיב את הטון בתעשיה באופן שלא היה שמור לה עד לפני כעשור.

על מנת לתפוס עד כמה מהיר תקן ה-LightPeak כדאי אולי לערוך השוואה קצרה שתתייחס למהירות התקנים המוכרים לנו כיום. תקן ה-Firewire 800 של אפל מציג תמיכה במהירות של עד 800Mbps , התקן הנפוץ ביותר היום, USB 2.0 תומך במהירות של עד 480Mbps, תקן ה-USB 3.0 שנועד להחליף את קודמו מציג מהירות של עד 3.2Gbps, ותקן ה-LightPeak נהנה ממהירות של 10Gbps, מהירות אגב שניתן יהיה להרחיב בשנים הקרובות לעד 100Gbps.

בכורה במהלך השנה הנוכחית

מקור שהעביר לאחרונה מידע לאתר C-net טוען כי אפל צפויה להצהיר בקרוב על תמיכה בתקן ה-LightPeak באמצעות שם ייחודי שתעניק לו לקראת השקתו הרשמית בליין המחשבים של החברה.

אפל נוהגת לעדכן את ליין המחשבים שלה פעמיים בשנה, לרוב בחודשי האביב והחורף. בשבועות האחרונים אזל מלאי מחשבי המקבוק (סדרת הניידים של החברה) ממרבית חנויות המשווקים הרשמיים בארה"ב ועדויות מלמדות כי עדכון קרוב לליין ניידי המקבוק פרו צפוי להתקיים עוד במהלך השבוע הקרוב.

האם צפויה אפל להציג את תקן ה-LightPeak כבר במחשבים הצפויים לראות אור בימים הקרובים? סביר להניח שלא. חידושים מהותיים נוהגת החברה לחשוף לקראת סוף השנה על מנת למשוך את הזרקורים אל סדרת המוצרים החדשה שחושפת לקראת עונת השופינג שמלווה את חג המולד.

פורסם לראשונה בבלוג הטכנולוגיה NewsGeek

3 תגובות:

  1. דיווח הוא המינוח העיתונאי השכיח ל"שמועה" :) אני בכל מקרה נוטה להפריד בין השניים וכשאני משתמש במילה דיווח אני לרוב מתייחס לשמועות שזוכות לרף אמינות גבוה יותר.

    שיתוף הפעולה בין אפל לאינטל בתחום הלייטפיק הוא סיפור ידוע. אין ספק שהחברות ישיקו את החיבור הזה בשלב כלשהו. התנאים כרגע הבשילו ואם זה לא יקרה במהלך השנה הקרובה תקן ה-USB 3.0 יבסס את מעמדו ויקשה על הטמעה מאוחרת של תקן הלייטפיק.

    מכל מקום, מדובר בדיווח מהימן ולא בהצהרה רשמית של אף אחת מהחברות.

    השבמחק
  2. אה תודה. כשראיתי את הכתבה בניוזגיק חשבתי שהם סתם מתלהבים מאיזו שמועה כהרגלם, מסבר שלא.

    השבמחק