יום שלישי, 29 ביוני 2010

מייסדה השלישי של אפל

בשנת 1976 ויתר אחד משלושת מייסדי אפל, רולנד ויין, על החברה שהקים יחד עם ג'ובס ווזניק תמורת 10% משוויה. הרווח: 800 דולרים - שהיו הופכים במרוצת השנים ל-22 מילארד דולר אם רק היה בוחר אחרת
כתחילתה של מתיחה טובה החלה אפל את דרכה ב-1 באפריל 1976. שלושת המייסדים הצעירים: ג'ובס, ויין וווזניק החליטו להקים חברת מחשוב קטנה ששמה דגש כבר בתחילת דרכה גם על עיצוב המכשירים.

המחשב הראשון שעוצב בהשראתו של ווזניק כונה Apple I והושק ביולי 1976 כשהוא מזכיר במידה רבה מכונת כתיבה מיושנת עשויה עץ ובעלת תג מחיר גבוהה במיוחד: 660 דולרים. המחשב השני שהוצג שנה לאחר מכן כבר נראה היה כמו שלב ראשון לסדרת המחשבים האישים המוכרים לנו.

בין שלושת המייסדים של אפל קיים שם אלמוני שרבים שוכחים ולא בכדי. לאחר 11 ימים בלבד החליט אחד ממייסדי אפל, רונלד ויין לפרוש מהחברה הצעירה כשהוא מותיר את ווז וג'ובס מאחור ונפרד מהם תמורת 10% משווי החברה (כ-800 דולרים). סטיב ווזניק שנותר בחברה, פרש בשנת 1987 לאחר שעבר תאונת מטוס אך נותר כאחד מעובדיה כשהוא מחזיק בין היתר בחלק מהמניות. כיום מוכר ווז כאחת הדמויות היותר צבעוניות של אפל גם אם חלקו בחברה אינו משמעותי יותר.

דמות מוכרת מעט יותר היא סטיב ג'ובס. בשנת 1983 פנה ג'ובס לנשיא חברת פפסי קולה ושאל אותו במשפט שזכה להפוך למיתוס מאז: "האם אתה מתכוון למכור מי סוכר בכל ימות חייך או שתעדיף להצטרף אלי ולשנות את העולם?", ג'ון סקאלי מונה על ידי ג'ובס למנכ"ל החברה אך שנתיים לאחר מכן היה זה שהשליך את ג'ובס החוצה לאחר ריב סוער בינהם.

עם פרישתו מאפל הקים ג'ובס חברת מיחשוב קטנה בשם Next וחברת הפקת אנימציה מצליחה בשם Pixar. בשנת 1996 בזמן גסיסתה של אפל שנקלעה לקשיים כלכליים ועמדה על סף פשיטת רגל חזר ג'ובס והושיע את החברה כשהוא מוביל מספר מהלכים אסטרטגים ובראשם פנייה לעזרתה של מיקרוסופט.

ומה באשר למייסד השלישי. רונלד ווין שויתר על חלקו באפל אינו כועס. הוא טוען שאין מקום להתרפק על טעויות העבר וחי את חייו מכספי הביטוח הלאומי. הוא מעולם לא רכש מוצר של אפל וכותב כעת ספר על ימיו הראשונים כמייסד החברה. שווי חלקו של ווין אילולא היה מוותר עליו היה נאמד היום בכ-22 מילארד דולרים.

7 תגובות:

  1. אהלן,
    תודה על התזכורת היפה.
    בזמנו שמעתי שג'ובס חזר לאפל תמורת שכר של דולר לשנה. ידוע לך אם זה נכון?

    השבמחק
  2. זה נכון. הוא החזיק במניות החברה ובלא מעט נכסים. המשכורת היתה סמלית: דולר בשנה

    השבמחק
  3. שווי נאמד מלשון אומדן ולא עומד, והשווי היה נמוך בהרבה בשל דילולים.

    השבמחק
  4. זו שגיאה - תוקן, תודה!

    השבמחק
  5. סטיב ג'ובס הקים את Pixar?! אפשר קצת פרטים על זה? אני נורא סקרן עכשיו.

    השבמחק
  6. אפשר לומר שכן :) וכתבתי על זה פעם, זה הלינק:
    http://macoverage.blogspot.com/2010/02/blog-post_16.html

    השבמחק
  7. כמה שדובר לאורך השנים על סטיב, ובהחלט יש על מה.
    אין ספק שהרבה אנשים לאורך הדרך עזרו לו ולחברת אפל להיות מה שהיא כיום.
    אם סטיב היה רואה את הiphone 15 pro max שבידי הוא לא היה מאמין, או שכן, מי יודע?
    אולי רונלד? (קריצה ערמומית)

    השבמחק