יום חמישי, 23 ביולי 2009

החוזה הדרקוני בין אפל לחברות הסלולר בישראל


עוד פרטים מהחוזה הדרקוני שנחתם בין אפל לחברות הסלולר בארץ דולפים. באוגוסט הוא ככל הנראה עוד לא יהיה פה.


ארבעה גורמים יחלו לשווק את הדגם החדש של האייפון בישראל: סלקום, אורנג', פלאפון ואיידיגיטל, אך האם הנואשות שמפגינות החברות במטרה לשווק את המכשיר הפופולארי בארץ באמת שווה את זה?

כשהחלה חברת אפל לשווק את האייפון בארה"ב חתמה האחרונה על הסכם בלעדיות עם מותג הסלולר הגדול והידוע לשימצה at&t, המכשיר שזכה להצלחה כה רבה היטיב מאוד עם חברת הסלולר והעלה את רווחיה באופן משמעותי. אלא שבארץ לא נחתם חוזה בלעדיות עם אף אחת מהחברות. למעשה, כפי שנראה, שלושת החברות המובילות בתחום הסלולר בישראל יחלו לשווק את המכשיר בזמן הסמוך זה לזה ולכן המחיר שהן צריכות לשלם לא בהכרח ישתלם להן.

אלא שהמחיר שחברת אפל דורשת בעבור שיווק האייפון בארץ גבוהה: אינספור הגבלים על פרסום המכשיר, אחידות בפרסום בין החברות, איסור הטבעת לוגו החברות ע"ג המכשיר, סבסוד המכשיר וכמות מכירה גבוהה שלו מידי שנה, וכעת אנו מתבשרים שחברת אפל גם אוסרת על חברות הסלולר לתקן את המכשיר בעצמן ומחייבת אותן לשלוח אותו לתיקון בבריטניה. את המחיר לתיקון והמכשיר החלופי לו יזכו הצרכנים - חברות הסלולר תספוגנה.

תאריך השיווק של האייפון בארץ אינו ידוע אך נוטה להדחות כל הזמן. גם פה סופגות חברות הסלולר מכה קשה על זמני פרסום שהן צריכות לשריין ולקנות עבור הקמפיינים שיציגו את המכשיר החדש. קמפיינים בעלי חשיבות רבה במיוחד לאור העובדה שהן לא ישווקו אותו לבדן ויתחרו על שיווקו ביתר החברות.

אך האם בכלל שווה לשלושת חברות הסלולר בארץ לעמוד בכל תנאי החוזה המחמירים של אפל בעבור שיווקו של המכשיר? אין ספק בכל מקרה שחברת אפל מנצלת באופן הגס ביותר את הפופולאריות של האייפון ומותחת את הגבול עד לקצה. בסופו של דבר, גם אנחנו נשלם על זה.

(לכתיבת ידיעה זו נעשה שימוש בחומר שפורסם באתר The Marker)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה