יום חמישי, 26 במאי 2011

סוני מתקיפה, אפל מתגוננת: על מדיניות מול האקרים / דעה

בימים אלו נלחמת סוני בגל התקפות מאסיבי על שירותיה השונים. מעט אחרי שהחליטה לתבוע קבוצת האקרים שהעזו לפרוץ את מכשיר הפלייסטיישן שלה, אפילו היא כבר מבינה שיתכן והיתה צריכה לנהוג אחרת. למכשיר האייפון מנגד, קהילת פורצים ענפה שלא טורחת להתחבא ואיננה חשופה לתביעות אישיות. כיצד זה יתכן?
לפני כשלושה חודשים הגישה סוני מספר תביעות כנגד האקרים שפרצו למכשיר הפלייסטיישן שלה ובינהם גם ג'ורג' הוץ (Geohot), אחת הדמויות המוכרות מעט יותר בקרב קהילת פורצי האייפון.

אחרי שהתגאתה במשך תקופה ארוכה במיוחד בכך שאף אחד לא הצליח לפרוץ את קונסולת המשחקים שלה, היתה זו פגיעה בכבודה של סוני והיא לא התכוונה לעבור על כך בשתיקה.

ימים ספורים לאחר הגשת התביעה יצא הוץ כנגד סוני והבטיח לצאת במסע נקמה. מעט מאוחר יותר הצטרפה גם קבוצת ההאקרים האנרכיסטים אנונימוס והגדירה גם היא את סוני כמטרה. אחרי שהוץ חתם על הסכם פשרה עם סוני ואנונימוס החליטה להניח את נשקה, המחאה יצאה מפרופורציות וכעת נראה כי סוני היא מקור כל הרע עבור קהילת ההאקרים שלא מרפים ממנה לרגע.

אחרי שהפילו אינספור אתרים של החברה, השביתו לחלוטין את רשת ה-PSN וגנבו את פרטיהם של מאות אלפי לקוחות, אין כמעט יום שעובר במשך החודשים האחרונים בהם מתפקדים שירותיה של סוני באופן תקין.

נזקיה של החברה מוערכים בסכומים שכבר חצו מזמן את קו ה-150 מיליון דולרים, תדמיתה של החברה והאבטחה שמציעה לכאורה ללקחותיה נפגעו אנושות.

בסופו של יום, סוני יכולה כעת להביט לאחור, ללקק את הפצעים ולהבין שיתכן מאוד ובחרה בטקטיקה לא מוצלחת במיוחד כשהחליטה לתבוע באופן אישי את אלו שפרצו את קונסולת המשחקים הפופולארית שלה - החלטה עליה שילמה לבסוף מחיר גבוה מידי.

התנהלותה של אפל

מאז הושק מכשיר האייפון איי שם בשנת 2007, התגבשה במהירות קהילת פורצים ערה ותוססת שהחליטה לשחרר את המכשיר שנמכר באותה העת תחת בלעדיות ברשת AT&T.

מאז ועד היום התבססה קהילת הפורצים למכשיר האייפון, התאגדה, הקימה אתרים ואף חנות אפליקציות אלטרנטיבית (Cydia) וכל זאת תחת אפה של קופרטינו, בזמן שאפל מכירה ויודעת בדיוק מי הם האנשים ובכל זאת נמנעת מלפנות להליכים משפטיים כנגדם.

אפל הבינה כבר אז, את מה שסוני מבינה רק היום. על מנת להלחם בהאקרים מוטב להגן על המכשירים ומערכת ההפעלה שלך ככל הניתן ולא לרדת לפסים אישיים.

בפועל זה אפילו עובד. אלו שזוכרים את היסטוריית הפריצות למכשירי ה-iDevices יכולים להעיד שקצב עדכון גרסאותיה של iOS יחד עם המשאבים שמשקיעה אפל בעיבוי החומה התוכנתית והחומרתית עושים את שלהם. כבר למעלה מחצי שנה שמכשיר האייפון 4 עדיין נעול (ללא Unlock תוכנתי) ופריצת המכשיר באופן כללי דורשת קצת יותר התעסקות מאשר בעבר.

במחאתו של הוץ כנגד סוני עלתה הסוגייה הקשורה לבעלותו של הצרכן על המכשיר שרכש. יש כאן מחלוקת שאני מעדיף שלא להכנס אליה, אך האם בסופו של יום, העובדה שאדם רכש קונסולה או מכשיר סלולרי מעניקים לו את הזכות להתקין עליהם כל שירצה מבלי להעניק דין וחשבון לחברה שייצרה את המכשיר?

ולבסוף, יש לזכור שאפל כן מפגינה קו קשוח נגד אלו שפוגעים בזכויות הנוגעות למוצרים שלה ואפילו תבעה בעבר אנשים פרטיים שחשפו מידע אודות מוצרים עתידיים שמתכוונת להשיק. אף על פי כן, ההתנהלות הגורפת של החברה מתמקדת יותר בהגנה ופחות במתקפה, שמירה על יחסים עם לקוחות הוא פן חשוב, גם אם מדובר בהאקרים.

תגובה 1:

  1. בטוחני שלו היו פורצים לחשבונות אייטיונז של משתמשים, התגובה של אפל היתה שונה בתכלית.

    השבמחק