יום חמישי, 24 ביוני 2010

שבחים ותקלות בצל ההשקה

שעות לפני שאפל משיקה את האייפון החדש מתמלאת הרשת בדיווחים על מספר באגים הקשורים לעיצוב הדגם החדש: לוחות הזכוכית שבירים, כתמים צהובים במסך ובעיות קליטה הנובעות מהאנטנה החדשה. לרכוש מכשיר חדש במכירה מוקדמת, נכון או לא נכון?
בזמן שאתרי הטכנולוגיה מציגים את התורים הארוכים שכבר החלו להיווצר מול חנויות הריטייל של אפל בחמש מדינות נבחרות בעולם, מפרטים הרוכשים החדשים מהמכירה המוקדמת סדרה של תקלות.

מרבית התקלות המדווחות ביחס למכשיר החדש מתייחסות לעיצוב האייפון הרביעי. הזכוכית העמידה שהציגה אפל מתגלה כעמידה הרבה פחות בזמן שמספר אתרים מציגים את שבירתה בנפילות מגובה נמוך לצד היכולת הפשוטה לשרוט אותה. מסך הרטינה החדשני אף הוא מתגלה כסובל ממעט בעיות כשמספר לקוחות מדווחים על כתמים צהובים המופיעים בחלק מהמכשירים. אנטנת המכשיר הבנויה במסגרת המתכת העוטפת את לוחות הזכוכית מתגלה כבעייתית ומתקשה לקלוט תדרים בזמן שנוגעים בה.



בין ביקורות משבחות ללקוחות זועמים
כלל הסקירות שהציגו אתרי הטכנולוגיה אתמול שיבחו את מכשיר האייפון החדש, יתכן והתחרות בינהם על הפרסום הראשוני הפכה את הסקירה ליסודית הרבה פחות. יתכן וקשה לייצר ביקורת רועמת על מכשיר של אפל שזוכה לבאזז כה חיובי שעות לפני שהוא מושק. מכל מקום, הפער בין הביקורות המהללות ללקוחות המתלוננים מעלה תהיות.

בתוך המשוואה הזו צריך גם לזכור כי לקוחות נוטים להעצים תקלות וכי אתרי הטכנולוגיה ממהרים לפרסם אותן. בשלב זה פירסום שכזה אינו זוכה לבדיקה מקיפה בשל הרחש האופף את ההשקה ומאחר והמכשיר הגיח לעולם לפני מספר ימים בלבד.

שאלה נוספת שמעלה המקרה הנוכחי היא האם באמת מומלץ לרכוש מכשיר במסגרת המכירה המוקדמת?

רכישה המונית של מאות אלפי יחידות של מוצר שלקוחות טרם התנסו בו מטרידה לטעמי. האמון שלקוחות מעניקים לאפל בזמן שהם מוכנים לרכוש מוצר שרק הוצג על ידה, טרם נגעו או ראו אותו מעורר השתאות. אלא שבסופו של יום, אפל גם היא חברה המורכבת מבני אדם, כאלו שעושים טעויות לפעמים (ע"ע אב טיפוס שנשכח בפאב) והיא איננה חסינה מפניהם. תמיד כדאי לחכות. מוצרים חדשים מתגלים לעיתים תכופות כיקרים ובעייתים יותר. מוצר חדש במובנים רבים הוא אב טיפוס להמונים והוא אינו חסין מתקלות.

3 תגובות:

  1. תיקון קטן על הביקורת של הביקורות.

    אתרי הטכנולוגיה קיבלו מכשירים לבדיקה כבר לפני שבועיים כשאפל אוסרת עליהם לפרסם את הביקורת עד ה 23 לחודש. ככה שכנראה זה לא בדיוק תחרות. יש להם הרבה זמן לכתוב ולבדוק. וולט מוסברג דווקא כותב שהוא כן ניסה להפיל אותו ולא קרה כלום..

    השבמחק
  2. אפל בדרך כלל נוטה להעניק למספר מערכות תקשורת מוצרים חדשים לסקירה, כך היה גם עם האייפד. גם שם החתימה אותם על חוזים דרקונים שאוסרים עליהם להראות בפומבי עם המכשיר ולפרסם סקירות עד ליום ההשקה. אני לא בטוח אם מדובר על שבועיים מראש, לרוב מדובר במספר ימים בודדים, אבל אני מעריך שהנתון שהבאת מבוסס על משהו, אם כך, טיעון התחרות מאבד קצת מערכו, אני מסכים.

    לגבי הנפילות של המכשיר, אני מניח שזה מורכב קצת יותר מהדרך שבה מנסים להציג את זה. ככלל, מאחר ומדובר בשני לוחות זכוכית שעוטפים את המכשיר משני צדדיו, אני נוטה להאמין שהאייפון 4 עמיד פחות בפני סדיקות ושברים מאשר קודמיו שזכו לזכוכית רק בצידו האחד: המסך. לא זכורים לי המון דיווחים על שבירת כיסוי הפלסטיק, אלא יותר ביחס למסך המכשיר.

    מצד שני, אני מניח שאפל בחנה את הזכוכית וטרחה להפיל את המכשיר במטרה לבדוק את עמידותו לפני שהובילה אותו לפס הייצור. ספק אם היא כל כך שבירה כמו שמנסים להציג אותה.

    השבמחק
  3. אנגאגדט ו BAG מציינים במפורש שהם בודקים את המכשיר כבר שבוע וחצי. ככה ששבועיים היא הערכה די קרובה.

    לגבי הזכוכית. אין ספק שהזכוכית החדשה מקדימה עמידה בפני סריטות הרבה יותר. אבל קח בחשבון שסריטות ושבירות הם שני גורמים שונים לחלוטין. בעוד שרמת השוק שחומר יכול לקבל, פלסטיק די מנצח. כלומר, אכן פלסטיק יותר חלש מזכוכית, אך יש לו קיבולת יותר גבוהה להלם. כמו ההבדל בין סיבי פחמן לגרפיט.

    השבמחק