יום חמישי, 25 באוגוסט 2011

לא נטש, החליף תפקיד / דעה

תהיה זו הפעם השנייה שהתקשורת הורגת את ג'ובס. קדמה לה פרסום החבצלת של בלומברג שהבליחה אל רשת האינטרנט באוגוסט 2008 וגררה גל פרסומים על לכתו בטרם עת של מנכ"ל חברת אפל שנלחם במשך שנים במחלת הסרטן.

הפעם לא מדובר במוות לבבי או מוחי, אלא בהספד לפועלו של המנכ"ל הנמרץ שהגיש אמש מכתב התפטרות ופינה את מקומו ליד ימינו בשנים האחרונות, טים קוק.

בפעם הקודמת הגיב ג'ובס על פרסום הידיעה הנוגעת למותו בציטוט משפטו המפורסם של מארק טווין: "הדיווחים על מותי היו מוגזמים מדי", אז כמו היום, הציטוט של המחבר האמריקני רלוונטי יותר מתמיד גם בהקשר הנוכחי: הפרידה מג'ובס שעבר מתפקיד המנכ"ל המכהן ליו"ר הדירקטוריון, היא בעיקר מוגזמת וחסרת פרופורציות, שכן השפעתו של ג'ובס על החברה נותרה בעיניה רק ממקום אחר.

נותר בהנהגה

תחילת דרכה של אפל במוסך בעמק הסיליקון של אדם צעיר אך חדור מוטיבציה שחשב קצת אחרת מכולם. אל ג'ובס הצטרפו ווזניק וווין שייסדו יחד איתו את אפל שמשם תמשיך אל דרכה המפותלת עבור מי שהקים אותה, ושימצא עצמו מודח על ידי בן טיפוחיו אך ישוב באחת התקופות הקשות שתדע החברה כשהיא עומדת על סף פשיטת רגל.

בשנת 1997 נטל ג'ובס את ההנהגה על אפל בזמן שמרבית האנליסטים המליצו על מכירתה ובזמן שקופת החברה ריקה בשל מספר מהלכים כושלים שהנהיג קודמו של ג'ובס בתפקיד. שורה של צעדים אמיצים, בינהם גם פנייה נואשת למתחרתה הגדולה ביותר של אפל: "מיקרוסופט" מובילים אל שיתוף פעולה משפיל, אך מצליחים להחזיר לחברה את הצבע ללחיים. מאוחר יותר תכבוש אפל את תעשיית המוזיקה עם מכשיר האייפוד, את תעשיית הסלולר עם מכשיר האייפון ותסחוף אחריה את התעשיה עם שורה של חידושים שיציבו סטנדרטיים חדשים בעולם הטכנולוגי.

השינוי הדרמטי הזה בתוך טווח קצר כל כך בו אפל מסירה את מדי הלכלוכית והופכת לסינדרלה של העולם הטכנולוגי, יצרה עם השנים את ההתנייה החזקה הזו שבין ג'ובס לאפל שהפך ללוגו החי והנושם של החברה. החזון של ג'ובס יחד עם הופעותיו בכנסי החברה וההכרזה על מוצרים חדשים ומהפכניים שנעשתה על ידו, העניקה לו מעמד שונה ביחס למנכ"לים אחרים בנוף המלווה את עולם העסקים הטכנולוגי. אלא שכאן גם בדיוק נעוצה הבעיה - הקשר הישיר שבין ג'ובס לבין אפל הפך מגורם חיובי לשלילי כשמצבו הבריאותי החל להתדרדר.

מכתב פרידה

במכתב קצר שכולל חמש פסקאות בלבד, פותח ג'ובס במשפט עצוב ועוצמתי שמעניק אולי רמז למה שעובר אדם העומד מול מחלה ארורה שניצבת בדרכו: "תמיד אמרתי שאם יגיע היום שבו לא אוכל לעמוד יותר במשימות ובציפיות שלי כמנכ"ל אפל, אהיה הראשון שיודיע לכם. לצערי, היום הזה הגיע".

מי שזכה לעקוב אחר ג'ובס בשנים האחרונות, עשוי אולי להבין את הקושי הרב שבכתיבת שני המשפטים הללו על ידי ג'ובס. הלהט הרב שמלווה את ג'ובס בהשקת מוצרים חדשים של אפל, יכול להעיד אולי מעט על היצר שמניע אותו ושהצליח להוביל גם להצלחה רבה כל כך עבור החברה. ההתמודדות עם מחלת הסרטן הרחיקה את ג'ובס מאחת האהבות הגדולות ביותר שלו: "העשייה" ואם לאחר עזיבה שלישית בעקבות המחלה הוא נאלץ להתפטר מתפקידו, יש להניח שעושה זאת בקושי רב ומחוסר ברירה.

אל תטעו, ג'ובס אולי פרש מתפקיד המנכ"ל המכהן, אך תפקידו כיו"ר הדירקטוריון של אפל יעניק לו השפעה רבה על מהלכי החברה וסביר להניח שמחליפו בתפקיד, טים קוק, לא יזוז מטר מבלי להיוועץ בו על מהלכים חשובים. האסטרטגיה של אפל תיוותר זו שתוכרע על ידי ג'ובס גם כשהוא לא נושא בנטל התפקיד הניהולי, להפך, ממעמדו זה, הוא עשוי להשפיע אפילו יותר על החברה ועל מהלכיה במצבו הנוכחי.

לבסוף, ועם כל הצער שבדבר, המהלך הנוכחי של ג'ובס מרמז אולי על מאבקו במחלת הסרטן ועם ההשלמה שבמערכה הזו, הוא כבר איבד את המושכות.

הפוסט פורסם לראשונה ב-Newsgeek


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה