יום רביעי, 3 בפברואר 2010

מחשב הלוח של אפל: הציניות גוברת על הציפייה


מחשב הלוח של אפל שהוצג בשבוע שעבר מושך יותר ביקורת מציפייה. נראה שאפילו ג'ובס לא הצליח לייצר למוצר את הפופולאריות הנדרשת. חודשיים לפני השקתו בעולם, ההתלהבות מהולה ביתר סרקזם וביקורת מבאזז לרכישתו
מלווה ברף השמועות הגדול ביותר איי פעם עבור מוצר טכנולוגי, הוכרז שבוע שעבר מחשב הלוח של אפל. ציפייה ארוכה ללא נודע יוצרת באופן טבעי אשליות מוגזמות אל המוצר האולטימטיבי. אלא שהIpad שהוצג, רחוק מלהיות מכשיר מושלם. בין חסרונות הנעוצים בחומרה לעיצוב הלוקה, הפך המכשיר באחת את גל השמועות האוהדות לציניות מוקצנת.
קשה להמנע בשבוע האחרון מגלי ביקורת ובדיחות על חשבון המכשיר החדש שעתיד לראות אור בעוד כחודשיים.
במובנים רבים אפל אכן יצרה פלטפורמה חדשה ומוצלחת, הטובה ביותר בשוק בימים אלו, אלא שרחוק הדבר מלהוות מהפכה של ממש.
מה שיצרו האייפוד והאייפון לשווקים המקומיים לא ייצור הטבלט הנוכחי. לא במתכונתו זו. הוצאת דגם חדש יותר ובטווח קצר, משמעותי וחיוני עבור אפל אם אכן מעוניינת לבסס את המכשיר בשוק.

כיצד ניתן לשפוט מכשיר מבלי לחוות אותו במציאות?
במקרה הנוכחי ניתן. מכשיר דומה למחשב הלוח העתידי כבר קיים בשוק. האייפון. הוא בעל מסך מגע ומערכת הפעלה כמעט זהים לאלו של האייפד. מיליוני צרכנים בעולם מכירים את הממשק ואת יכולות המכשיר, אין צורך הכרחי בחווית השימוש במכשיר כדי להצהיר: מהפכה הוא לא הביא.
בניגוד לאייפון: המכשיר אינו קטן ונייד במיוחד, אינו מכיל מצלמה, אינו מכיל gps, ומעט מסורבל לקיום שיחות, אם תתפאשרנה בגרסת הסלולר. אפל צריכה היתה לייצר מכשיר המתעלה על יכולותיו של האייפון בכדי ליצור פער משמעותי עבור משתמשים אשר אוחזים כבר כעת במכשיר הסלולר של החברה.

חברות המחשוב מצמצמות פערים במהירות מול מוצריה של אפל. מכשיר הסלולר של גוגל עבר לאחרונה עדכון קושחה המאפשר לו מעתה יכולות מולטיטאצ' בדומה למכשיר האייפון. העדכונים האחרונים של האנדרואיד מבססים את מערכת ההפעלה ומוסיפים לתאוצה בה מבססת האחרונה את מעמדה בשוק הסלולר.
יצירת מחשב לוח המהווה תחרות ראויה במכשיר החדש של אפל לא תהווה אתגר של ממש והיא נמצאת מעבר לפינה.
אף על פי כן וטרם השקתו של המכשיר, קשה לאמוד ברצינות את הצלחתו בשוק. יש לזכור שמחירו אטרקטיבי במיוחד וכי עדכון קושחה מאסיבי ומשמעותי עבורו מצד אפל עלול לטרוף את הקלפים.

12 תגובות:

  1. אהלן,
    קודם כל תודה רבה על האתר כולו. אני קורא קבוע, ונהנה מאוד מהאינפורמציה העדכנית והכתובה ברור ומתומצת.
    תודה.

    בקשר לנושא שכאן,
    תמיד יש ביקורת כשמוצר חדש יוצא לשוק. במקרה של אפל זה אולי בולט במיוחד בגלל התדמית היאפית שיש לאפל ובגלל ההצלחה של אפל.

    אני חושב שהצלחת המכשיר החדש תבוא משינוי צריכה מסוים שקשור לעולם העיתונאות ולעולם הספרים הלא קלסיים. יש שוק ענק שצורך מדיה רגעית ומתחלפת, כמו עיתון, או ספרות לדרך. או כמו שיר ששומעים ברדיו. הפורמט החדש, הגדול יותר יתאים בדיוק לקריאת עיתון בדרך לעבודה. ברגע שיהיו מספיק אתרי תוכן שיספקו את העניין, המכשיר יצליח.

    כמובן שהחסרונות שדוברו עליהם, מצלמה וכו', אכן חסרונות..

    השבמחק
  2. תודה רבה על הקריאה והמעקב :)

    הפוטנציאל הגלום במחשב לוח במתכונת שאפל הציגה הוא עצום. הנוחות והגישה לרשת באמצעות מסך גדול ודק איננה מובנת מאליה ועד עכשיו אף חברה בתעשייה לא הצליחה לייצר פלטפורמה מתאימה ונוחה לכך.

    כן הייתי מצפה מחברה שהובילה חדשנות של ממש בתחומים שונים לחדור אל השוק עם מוצר שהוא קצת יותר מאייפוד טאצ' רחב יותר.
    חסר המרכיב הנוסף, ההיבט ברמת החומרה או התוכנה שתעצב את המכשיר הזה ותייחד אותו.
    אני חושב שלהעמיד את הטבלט בשורת ההכרזות של האייפוד והאייפון כפי שהוצגו לראשונה מוטעת. הם הביאו עדכונים מהותיים, חדשנות פרופר. הטבלט לא הצליח לייצר את זה.

    אני כן חושב שמוקדם לאמוד את ההצלחה שלו כרגע, אבל אין לי ספק שגלי הביקורות מגיעים ישירות לקופרטינו וגורמות לבכירים שם להבין שהקהל לא מרוצה מהמוצר החדש.

    קהילת המק בעולם מתנהגת לפעמים ככת, כל מוצר שהחברה מייצרת זוכה לאהדה אוטומטית. לפעמים זה מעט מפריע לי. על אף העובדה שאני נמנה עם הקהילה הזו במובנים רבים, צריך לפעמים להסתכל גם מבעד למסך, להבין שגם אפל חשופה לטעויות, היו לה לא מעט כאלו. חלקם מהוים מוצרים הנמכרים גם כיום (דוגמאת האפל טיוי)

    השבמחק
  3. קודם כל, חשוב לדייק, יש gps בדגם שכולל מודם סלולרי.

    דבר שני, יש הבדלים ניכרים בינו לבין האייפון וזה לא רק מסך מגע גדול יותר וביצועים הרבה יותר מהירים. ההבדל העיקרי הוא בישומים המובנים בתוכו שנכתבו מחדש על מנת לנצל את המסך ובישומים שנוספו לו שמאפשרים ביצוע משימות שלא ניתן או היה די קשה לעשות באייפון: עריכת מסמכים ומצגות, קריאת ורכישת ספרים.

    זה יותר קרוב למחשב מאשר האייפון, אבל בניגוד למחשב זהו מכשיר יעודי קל ונוח להפעלה לביצוע אוסף משימות שרבים עושים במחשב נייד.

    אני חושב שזה כן מאוד מוקדם לקבוע בכזו פסקנות ש- "מהפכה הוא לא הביא"

    עוד נקודות מבט שונות על האייפד ניתן לקרוא כאן:
    http://www.macworld.com/article/146040/2010/02/ipad.html?lsrc=twt_macworld
    http://northtemple.com/2010/02/01/on-ipads-grandmas-and-gam
    http://stevenf.tumblr.com/post/359224392/i-need-to-talk-to-you-about-computers-ive-been

    השבמחק
  4. בנוגע להטמעת Gps, לא זכיתי עדיין לראות כל אזכור של הרכיב בהתייחס לאף אחד מדגמי המכשיר, אך גם אם אכן קיים כזה, מדובר גם לפי מה שאתה מציין בחלק מסוים של הדגמים, אלו התומכים ברשת הסלולרית.

    נקודת המבט מתוך היישומים המיועדים למכשיר היא בהחלט נקודה חשובה שלא התייחסתי אליה, אתה צודק.
    בשלב זה לדעתי המקום של היישומים האלו עדיין ראשוני. במידה ואכן יקומו יישומים ייחודיים שינצלו את המסך הגדול של המכשיר ויעשו בו שימוש כזה שיהפוך אותו נוח משמעותית מזה של האייפוד טאצ' או האייפון, המטרה תושג.

    אני לא מסכים עם ההנחה שהוא קרוב יותר למחשב מאשר לאייפון. האייפד מכיל מערכת הפעלה ייעודית שמאפשרת התקנת אפליקציות באמצעות אפסטור בלבד. בניגוד אליו, מחשב מאפשר התקנת כל תוכנה שיוצרה על ידי כל מפתח, יש בכך שוני מהותי. זאת מבלי לדבר על מערכת ההפעלה עצמה שהיא לחלוטין לא חלונות או Osx על כל הנוגע בכך.

    בנוגע להצהרה שמהפכה המכשיר לא יביא. היא לא פסקנית. ציינתי שאני חושב שמוקדם לשפוט את המכשיר טרם השקתו. אני עדיין חושב שאפל פיספסה פוטנציאל גדול הטמון במכשיר חדש לשוק חדש וכי ההבדלים בין המכשיר העתידי לאלו הקיימים, אינם מספקים כרגע, זאת בלשון המעטה.

    השבמחק
  5. לגבי GPS, זה מופיע במפרט של האייפד באתר אפל.

    לגבי הישומים, אני חושב שזה בכלל לא ראשוני, כדאי לך לראות שוב את המצגת משבוע שעבר ולהתמקד בישום של הדואר, לוח שנה, אנשי קשר, והכי חשוב של ישומי iWork. לדעתי, הישומים האלה בתוספת ספארי כוללים את המשימות שרוב האנשים עושים במחשב נייד. שים לב, שכשאני אומר רוב האנשים אני לא כולל חובבי מחשבים אלא אנשים שמשתמשים במחשב לביצוע משימות מסוימות. אנשים ששונאים מחשבים אבל משתמשים בו כי אין ברירה. לאנשים כאלה האייפד יכול להיות פתרון מעולה.

    כדאי לך לקרוא את הקישורים שצירפתי קודם (הקישור השני מדבר בדיוק על זה).

    לגבי התקנת ישומים מהאפסטור, נכון יש כאן פחות גמישות, אי אפשר להתקין כל תוכנה שהיא. אבל יש כאן יתרון אדיר בכך שקל מאוד למצוא ולהתקין ישומים, ביחוד למשהו שלא מתמצא ברשת. תוסיף לזה את המבחר האדיר של ישומים שיש באפסטור עכשיו ותקבל פתרון שעונה על הצרכים של מרבית האנשים.

    שוב, זה לא לחובבי מחשבים, גיקים, הם תמיד ירצו גמישות מקסימלית. לכן אנשים כאלה מגיבים בשלילה לאייפד כי הוא שובר להם הרבה מוסכמות של מה שהם רגילים לקבל במחשב.

    בסופו של דבר, לרוב האנשים, מחשב הוא מכשיר לביצוע אוסף משימות (גלישה,דואר, מסמכים, תמונות, שירים, סרטים וכו). האייפד יצליח אם הוא יאפשר לבצע את המשימות האלה בנוחות ובקלות.

    הקישור הראשון והשלישי שצרפתי קודם מדברים בדיוק על הנושא הזה.

    השבמחק
  6. עם רוב ההנחות אני מסכים.
    יש קהל פוטנציאלי לפלטופרמה הזו והוא קהל שזקוק לנגישות בסיסית לרשת ולביצוע משימות. מהבחינה הזו הטבלט יכול לשרת את המטרה באופן מצויין.

    לגבי המצגת של ההכרזה, אני מכיר אותה היטב, עברתי עליה כמה פעמים וראיתי את השינויים המדוברים ביישומים הקיימים על גבי האייפון ואלו החדשים דוגמאת האייוורק. אני עדיין חושב שהם ראשוניים, אין לי ביקורת רבה עליהם. טבעי ולגיטימי שעם הצגת מוצר חדש לא תהיה תאימות מושלמת, במובנים רבים האפסטור דווקא פותרת את הבעיה הזו.

    לגבי אייוורק. על אף היכולות שהוא מציע, אני מאמין שאנשים עדיין יעדיפו חלופה של מקלדת אמיתית על וירטואלית בכל הנוגע להקלדת טקסט ועריכתו. אפל עצמה מבינה את חשיבות העניין והצגת תחנת העגינה הכוללת מקלדת היא הוכחה טובה לזה. מצד שני, אם אני מחבר את הטבלט לתחנת עגינה, למה לא להשתמש כבר במחשב שולחני או נייד המאפשרים הרבה מעבר?

    יש משהו במוצר שאפל החליטה לשחרר שמשדר עשייה ראשונית, שוב, במתכונתו הנוכחית החידושים שהוא מציע אותם אתה מזכיר כאן הם קטנים מידי. היה ניתן להרחיב אותם משמעותית, מניח שיש לאפל את הסיבות שלה לגבי ההחלטה להכריז על המוצר כפי שהוא כרגע. קשה לראות את התמונה הרחבה שכוללת הרבה פעמים גם שיקולים כלכליים, שותפות עסקית ותזמון ששייכים להצגת מוצר חדש. כדאי לחכות ולראות כיצד תגיב התעשייה וכיצד יגיבו הצרכנים עם ההשקה ולאחריה.

    השבמחק
  7. לדעתי, אם תרחיב את היכולות של האייפד (לדוגמא, שהוא יהיה מבוסס על macos) תקבל מכשיר שיהיה יותר גמיש אבל יהיה גם יותר מורכב להפעלה ביחוד לקהל היעד העיקרי שלו.

    אלה בדיוק הטבלטים שמקרוסופט ניסתה לדחוף ללא הצלחה, כי להם השוק הוא קטן ביותר.

    אחד היתרונות באייפד, שוב ביחוד לאנשים ששונאים מחשבים, שלא צריך להתעסק עם מערכת ההפעלה או עם קבצים בודדים. כל העבודה היא בהקשר של משימות ופריטי המידע שקשורים לכל משימה (מסמכים ל-pages, מצגות ל-keynote, וכן'). לאנשים שאליהם מכוון האייפון (שזה רוב האנשים שקונים נטבוקים ומחשבים ניידים) זה נותן יכולת להתרכז במשימות שהם רוצים לעשות ולא בניהול המחשב עצמו. בקיצור, מחשב לעם.

    לגבי מקלדת, זה אביזר אופציונלי שאולי בהתחלה יהיו כאלה שישתמשו בו הרבה אבל עם הזמן אנשים יבינו את הקלות והנוחות שממשק מגע נותן לעבודה בכל מקום וזמן. בדיוק כמו שהאייפון הצליח עם כפתור אחד. נכון, זה מחשב ולא טלפון אבל משטח המגע יותר חזק וגדול מהאייפון.

    השבמחק
  8. אופס, איך שכחתי, כל הכבוד על הבלוג, אני נהנה לקרוא כל פעם.

    השבמחק
  9. אני די מסכים עם יוסי, זה בערך מה שהתכוונתי בתגובה הראשונה שלי כאן.

    אני חושב שהמחשב הביתי או הנייד הם כלי עבודה שבהם אנחנו מאחסנים דברים מהעבר, עובדים עליהם בהווה בשביל משהו בעתיד. כל הפונקציות של המחשב בנויות על ציר הזמן, עבר, הווה, עתיד.
    אני חושב שהאיפד יתבסס בעיקר על ההווה. זה לא יהיה מחסן לשמור עבר, ולא יהיה מכשיר עבודה להכנת פרוייקטים עתידיים. עבור אלו יש את המחשבים הרגילים. האיפד יהיה פשוט בשביל הרגע. כדי לקרוא עיתון, לעלעל בספר או ברשימת הכתובות.
    האיוורק הוא תוסף חשוב אבל לא עיקרי, אלא רק למקרים מסוימים.

    הפוטנציאל לדעתי הוא בעכשיו של המכשיר.

    השבמחק
  10. לא ציפיתי מאפל לשלב את Osx על גבי הטבלט החדש. מהלך מהסוג הזה היה מצמצם משמעותית את קהל היעד. משתמשי האייפון זוכים למערכת הפעלה קלה, נוחה ואינטואיטיבית במיוחד. כפועל יוצא מזה ניטלו מהם יכולות מורכבות המייחדות מערכות הפעלה מורכבות יותר. אך מצד שני, הממשק והנוחות נמצאים בעדיפות רבה יותר כשמדברים על מכשירים סלולארים. כן הייתי מצפה למערכת הפעלה שונה משמעותית מזו של האייפון. אפילו ברמת ההבחנה לפרטים הקטנים הקשורים לממשק אין שם הרבה מחשבה.
    הדוק ועליו ארבעה אייקונים בדמות האייפון נראה מגוחך. המכשיר גדול משמעותית והדוק שלו יכול להכיל כמות לפחות כפולה, אפילו אם האייקונים גדולים בהתאמה. היה מקום לייצר מערכת הפעלה ייעודית, נפרדת, כזו שיודעת לעשות שימוש טוב יותר במסך הגדול.
    אין לי ספק שזה עניין של זמן עד שמערכת ההפעלה תשתדרג ותשתנה על ידי אפל, אך מלכתחילה לא הייתי מצפה ממנה להציג את המוצר במתכונותו הנוכחית.

    ולגבי המקלדת. הקלדה אינטנסיבית, כזו שמיועדת למייל ארוך במיוחד או הקלדת טקסט המשמש לעבודה, לימודים וכ"ו לא נוח על מכשיר מגע, אני חושב שזה מעבר להרגל.

    ותודה על הפידבק, כיף לשמוע :)

    השבמחק
  11. אתה צודק הדוק והספרינבורד של האייפד נראים קצת מרווחים יותר מהצפוי אבל כאן נראה לי שיש להם שינויים שהם לא מוכנים עדיין להראות (אולי גירסה 4.0). קשה לי להאמין שהמסך ישאר כזה מרווח, נראה לי שהם מתכננים להוסיף שם משהו אחר.

    בקישור הבא קראתי השערה למה זה ולאן נעלמו הכלים הקטנים באיפון למזג אוויר, מחשבון, מנייות:
    http://fury.com/2010/02/do-the-ipads-missing-apps-point-to-a-multitasking-dashboard/

    עוד דבר, קראתי בשבוע שעבר מאנשים שעברו על ה-SDK שניתן להוסיף עוד ישומים לדוק והאייפד לא מוגבל לרק ארבעה.

    השבמחק
  12. עוד דבר שחשוב לשים לב לגבי הממשק זה שהוא שונה מזה של האייפון. באייפד יש רכיב מסך שנקרא popover שהוא תפריט, אבל התפריט לא ממלא את כל המסך כמו באייפון אלא הוא מרחף מעל המסך הקיים ומאפשר לבחור אפשרות או לחזור למסך הראשי.

    אפשר לראות את זה בישום הדואר, כשפותחים הודעה במצב אנכי רשימת ההודעות לא מוצגת אבל ניתן בכל רגע להעלות אותה ולעבור להודעת דואר אחרת או לפתוח כמה הודעות במקביל (לא קיים באייפון). ש מקרים שנתפתחים כמה רכיבים כאלה בו זמנית על המסך.

    מאוד קל לסגור רכיבים כאלה כי הם לא חלון, פשוט לוחצים מחוץ להם והם נעלמים.

    יותר על popover באייפד ואיך הם שונים מחלונות רגילים במחשב אפשר לקרוא בפוסט הזה:
    http://daringfireball.net/2010/01/various_ipad_thoughts

    השבמחק