יום חמישי, 21 באפריל 2011

סערת הפרטיות והמענה הבלתי פורמלי של אפל

קשה היה להתעלם מהסערה שעורר הגילוי של צמד החוקרים האמריקני שחשף את תיעוד המיקום הבלתי מוצפן שמבצעת iOS. אחרי סיקור מוגזם אך בהחלט צודק ושני סנאטורים שמצטרפים לקלחת, אפל מנסה להעביר מסר מרגיע באופן בלתי רשמי, טוענת שמדובר בבאג וכי עדכון מערכת ההפעלה הבא יסיים את הפרשה
מאז תקלת האנטנה עם השקתו של מכשיר האייפון 4 לא זכתה אפל לבאזז כל כך שלילי וחסר פרופורציות בקהילה הטכנולוגית.

האפקט של חשיפת קובץ "המעקב" על ידי צמד החוקרים פיט וורדון (Pete Warden) ואלסדיר אלן (Alasdir Alan) הצליח להוציא משלוותו אפילו את הפרלמנט האמריקני כששניים מיושביו מיהרו לשלוח מכתב זועם לאפל ולדרוש הסברים.

יאמר לזכותם של החוקרים שאיתרו את מחדל הפרטיות שהמסר הועבר באופן חד וברור, תוכנה שהעניקה לכל משתמש ממוצע אפשרות ללחוץ על כפתור אחד ולהביט באופן ויזואלי על מסלול חייו בחודשים האחרונים בהחלט הצליחה לייצר את האימפקט הדרוש והוא הצליח ועודנו מצליח להדהד באתרי הטכנולוגיה השונים.

בשני מכתבים שנשלחו מצד שני סנאטורים, אחד ישירות לסטיב ג'ובס והשני כמכתב רשמי לאפל, דורשים השניים תשובות מקופרטינו ביחס לתיעוד מיקום המשתמשים על ידה וניכרת בהן נימה שלא מותירה הרבה מקום לספק.

גרובר בשירות אפל

תגובתה הראשונית של אפל הופיעה באמצעות בלוגר הטכנולוגיה ג'ון גרובר שמיהר להצהיר כי לטענת מקורותיו תיעוד הנתונים נובע מבאג שיתוקן בעדכון גרסתה הבאה של iOS.

במובן זה כדאי אולי להזכיר כי אפל נוהגת לעיתים לשחרר מידע לגופי תקשורת בעלי השפעה באופן מדוד ומכוון על מנת להעביר מסרים באופן בלתי פורמלי. ג'ון גרובר נמנה על אחד מאותם גופים שבמודע או שלא במודע, זוכים לקבל מסרים ממקורות שמשרתים נאמנה את המידע שאפל מעדיפה שיודלף לתקשורת.

מיקום במחלוקת

על אף שטרם שיחררה תגובה רשמית לאמצעי התקשורת, תגובה שהעניקה אפל במקרה אחר בו הופנתה כלפיה אצבע מאשימה באותו נושא מלמדת כי המידע שנאסף על ידי מכשירי ה-iDevices לא מועבר ישירות לחברה אלא נותר על גבי המכשיר ואיננו מעיד על מיקומו המדוייק של המשתמש אלא מציין את מיקומן של האנטנות המשמשות את מכשיר האייפון או האייפד באותו זמן נתון.

ספק אם המידע שפירסם גרובר יכול להרגיע את הרוחות, אפל תדרש להנפיק הודעה רשמית בעניין ועדיף שתגיע מהר ויחד עם עדכון מערכת ההפעלה הנושאת בפתרון למחדל הפרטיות. שני פתרונות זמניים כבר קיימים בשלב זה ומאפשרים להתגבר על זליגת המידע: האחד הוא באמצעות הצפנת התכנים המסונכרנים עם אייטונז, אותו כל משתמש יכול לבצע כבר כעת והשני באמצעות אפליקציה המוצעת בשלב זה דרך סידייה למכשירים שעברו Jailbreak.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה